Martorul de bord ABS | Ce semnifică și ce probleme ascunde?

Distribuie articolul unui prieten

Fie că ești începător, fie că ai ani de când ți-ai luat prima mașină, aparența unor semne străine în ecranul din bordul mașinii tale ți-a cauzat cel puțin o dată palpitații. De data aceasta va fi vorba despre martorul ABS și dacă este un motiv de îngrijorare major sau putem totuși respira în drum spre service.

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Ce semnifică martorul de bord ABS aprins?

Fiecare automobil în parte este dotat cu un sistem de senzori ce au rolul de a înștiința cu privire la orice defecțiune ar putea apărea, înștiințare pe care o realizează cu ajutorul simbolurilor din bord numite martori de bord (pot fi de avertizare, de siguranță, simboluri comune, etc.).

Cât despre martorul de bord de avertizare cu privire la defecțiunile ABS, acesta este o pictogramă ce îți comunică o potențială problemă cu ABS-ul (Anti-lock Braking System = antiblocarea roților). ABS-ul unei mașini, camion sau SUV împiedică blocarea roților atunci când șoferul apasă pedala de frână într-o situație de urgență sau pe o suprafață umedă sau alunecoasă.

Ce probleme poate ascunde martorul de bord ABS aprins?

Cauzele pentru aprinderea acestui martor de bord nu țin exclusiv de frânarea roților, ci pot avea mai multe surse. Printre acestea se numără: nivelul scăzut al lichidului de frână, verificarea martorilor din bord, defecțiuni ale senzorului de viteză, defecțiuni ale pompei hidraulice ori în final cel mai întâlnit motiv, modulul ABS ar putea fi deteriorat.   

 Lichidul de frână este cel care se ocupă de presiunea din sistemul ABS, iar dacă în rezervor, cantitatea de lichid nu este conforma (ar putea exista scurgeri), martorul ABS își va face apariția în bordul mașinii, deci un sfat ar fi verificarea periodică a rezervorului pentru acest lichid în scopul prevenției.

Verificarea martorilor de bord – dacă ați observat, în momentul punerii contactului, bordul mașinii va fi ticsit de simboluri luminate, printre care și acesta. Scopul este verificarea funcționării conforme a tuturor acestor martori de avertizare. Dacă unul dintre ei rămâne aprins și la câteva secunde după punerea contactului, este posibil să fie doar o eroare, dar indicată ar fi verificarea la un service auto.

Defecțiuni ale senzorului de viteză în cazul în care senzorii de viteză încorporați în butucul fiecărei roți înregistrează o viteză de frânare mai mică a uneia dintre ele decât a celorlalte roți, sistemul ABS va interveni pentru a crește presiunea senzorului, dar dacă acest senzor are defecțiuni, martorul ABS vă va aduce la cunoștință.

Defecțiuni ale pompei hidraulice – această cauză este corelată de cea anterioară întrucât, odată cu sesizarea martorului ABS în cazul vitezei de frânare diferite a uneia dintre roți, sistemul ABS întâi va activa pompa hidraulică. Dacă aceasta prezintă probleme sau este uzată, martorul ABS se va aprinde.

Modulul ABS ar putea fi deteriorat – de la uzura în timp, modulul ABS s-ar putea să nu mai primească informații de la sistemul de frânare, caz în care este susceptibil de apariție în ecranul de bord al mașinii. Din fericire această cauză este cea mai inofensivă și nu prezintă motiv de panică.

Cauze pentru care martorul ABS ar putea rămâne aprins – simptome

După cum am precizat anterior, martorul ABS se va aprinde la punerea contactului și se va stinge după câteva secunde, exact ca restul martorilor de avertizare și de siguranță prezenți în ecran. Dar ce facem dacă acesta nu dispare? O primă și rapidă soluție ar fi reefectuarea contactului (indicat ar fi să executați această manevră de 3 ori pentru resetare, întrucât ar putea fi vorba de o banală eroare). Dacă nu funcționează aceasta metodă iar martorul ABS vă scoate în continuare ochii, ar fi cazul să o duceți la un service auto pentru un tester unde i se va putea aplica diagnoza corespunzătoare și totodată rezolva problema. Un lucru important de știut este că efectuarea unui tester pe mașină poate intercepta majoritatea defecțiunilor prezente, caz pentru care este o metodă convenabilă de verificare a ,,sănătății” automobilului dumneavoastră.

Cum se repară martorul ABS?

Serviciul de reparații al sistemului de ABS consistă în următoarele activități:

  • Verificarea siguranțelor electrice ale sistemului
  • Verificarea conexiunilor senzorului de ABS (sunt amplasate la roți)
  • Deconectarea conductelor de frână
  • Deconectarea firelor electrice care duc la modulator
  • Înlocuirea senzorului de ABS
  • Reconectarea conductelor de frana
  • Umplerea sistemului cu lichid de frână
  • Aerisirea sistemului de frana utilizand un tester de diagnoza
  • Test de eficență pe standul cu role

Toate aceste operațiuni se efectuează la service-urile auto unde au această specializare, nu în gospodărie. Costurile nu sunt exorbitante, (50-500 LEI, media fiind 128 LEI), ceea ce face accesibilă și lipsită de scuză executarea acestei operațiuni.

Riscurile de a conduce cu martorul ABS aprins

Ce facem dacă ne apare acest martor în bord când suntem departe de orice service auto? Ne putem deplasa în această stare? Teoretic, frânele ar funcționa perfect în acest caz (doar dacă apare în mers. Dacă este o simplă eroare în ecran atunci nu prezintă nici un risc), dar în caz de frânare bruscă, acestea se pot bloca. Indicat ar fi să trageți mașina pe acostament și să chemați o platformă pentru ridicare. Dacă totuși doriți să conduceți în această stare, o puteți face cu condiția să nu aplicați frâne bruște și să fiți conștient că fiind un martor al sistemului de siguranță, este vitală funcționarea conformă atât pentru dumneavoastră cât și petru ceilalți șoferi de pe carosabil.

Prin urmare, ABS-ul este cel ce ne protejează de blocarea intempestivă a roților, permite controlul șoferului asupra direcției în timpul frânării, reduce distanța de frânat și este imperios necesar să menținem o atitudine grijulie în privința lui pe tot parcursul anilor de șofat.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 96