Totul despre planetara auto – Cum să îți dai seama dacă e defectă

Distribuie articolul unui prieten

Nu, în niciun caz referitoare la corpurile cerești – planete-, planetara auto de care cu siguranță ai mai auzit dacă deții un autoturism este cu totul altceva. Această piesă auto este esențială funcționării optime, chiar dacă majoritatea conducătorilor ignoră starea ei de ,,sănătate” și încep să se îngrijoreze abia în momentul producerii unor zgomote pregnante pe parcursul deplasării. Prin urmare, în următoarele secțiuni vă vom arăta de ce este vitală pentru mașina dumneavoastră planetara, cum poate fi afectată și ce e de făcut în cazul în care ajungeți într-un punct critic.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Ce sunt planetarele auto și care este rolul lor

După cum am menționat deja, este o piesă vitală, iar rolul acesteia este de a conduce energia cinetică a motorului către roți, în cadrul sistemului de transmisie al mașinii.

Planetara este un ax cadranic, iar ca și componență, prezintă două capete de planetară unde deține două articulații, câte una pentru fiecare capăt. Axul central, nucleul, este compus dintr-un oțel cuplat la ambele capete și alocă mișcarea roților atât în cadrul virajelor cât și în caz de drum denivelat, gropi și așa mai departe.

Privind mai detaliat, planetara este alcătuită din trei părți: capul dinspre roată, capul dinspre cutie și un ax fix (alcătuit din fier masiv ori poate fi gol pe interior).

Cât privește rolul planetarei, aceasta face parte din sistemul de transmisie, fiind ultima piesă din acest traseu care asigură posibilitatea roților de a primi puterea necesară de la cutia de viteze prin axul articulat.

Dacă mașina dumneavoastră are tracțiune pe față, planetarele îi ies direct din cutia de viteze și sunt cuplate direct la cele patru roți, iar un aspect pozitiv dacă aveți tracțiunea pe față este că se permite o mișcare mult mai amplă între ax și cele două capete de planetară pentru a permite roților să blacheze în momentul virajelor.

Cât despre tracțiune pe puntea din spate, din cutia de viteze iese cadranul ce ajunge în diferențial, abia apoi iesșind din acesta planetarele ce pot astfel asigura transmiterea mișcării de rotație către roțile din spate.

Și totuși, cum reușește planetara în timpul virajelor să mențină rotația? Printr-o piesă cu trei rulmenți care permit existența articulațiilor dintre ax și capete – articulație acoperită de un burduf din cauciuc în interiorul căruia există vaselină cu rol în lubrifierea acestor rulmenți.

Simptome planetară defectă

În teorie, planetara este o piesă construită în așa manieră cât să reziste mult în timp, dar cum nimic nu e veșnic, poate căpăta uzuri și în final să se strice. Cele mai întâlnite cazuri de defectare a planetarei se întâlnesc la mașinile cu tracțiune pe față, deoarece se exercită o forță suplimentară asupra articulațiilor, în contrast cu mașinile cu tracțiune pe spate unde nu este cazul unei asemenea forte, iar cu o circulare corespunzătoare, sunt șanse mari să nu vă confruntați cu defecțiuni la nivelul planetarei.

Dar dacă totuși sunteți curios cum depistați o posibilă problem, iată trei simptome cît se poate de evidente că trebuie să vă îndreptați direcția către un service auto, înainte să rămâneți cu ea în drum:

  • Orice soi de zgmot sau bătaie la planetară – dacă mașina dumneavoastră produce sunete pregnante și anormale, soluția nu este să dați muzica mai tare – un sunet sau bătaie puternică resimțite pe parcursul deplasării indică o problemă a planetarei, mai ales dacă se intensifică î momentul accelerării.
  • Planetară uzată – dacă mașina e veche, probabil și planetara este – dar nu ăsta e singurul criteriu, ci te mai poți orienta pentru starea planetarei și după ciupitura sau rupture burdufului, care va ajunge să piardă din vaselină astfel permițând mizeriilor, prafului, să pătrundă și să încurce tot procesul.
  • Burduf spart la planetară – este oarecum evidentă gravitatea după cum sună – daca burduful din cauciuc care acoperă articulația planetarei se sparge, rupe, deteriorează în orice fel, necesită schimbarea.
  • Urmele de grăsime de pe marginea anvelopei – înseamnă că se scurge vaselina specială aplicată în interior și pierderea acesteia se realizează în momente de vibrare intense sau șocuri mecanice, decci dacă are pe unde să scape vaselina înseamnă că s-a produs o gaură, o ruptură.

Ce se întâmplă dacă se rupe planetara

În momentul ruperii planetarei, dincolo de zgomotele, bocăniturile și bătăile menționate, cutia de viteze va eșua cuplarea,  motorul mașinii va muri iar aceasta nu se va mai putea mișca din loc, oprindu-se din inerție.

După constatarea defectării acesteia, sunt șanse mari ca și alte piese ale mașinii să fie afectate astfel, iar reparațiile vor fi inevitabil costisitoare.

Cum arată o planetară ruptă

planetara rupta
planetară ruptă

Cum se verifică planetarele mașinii și cum poți preveni stricarea lor

Istoricul utilizării unei mașini poate spune multe despre starea pieselor, de aceea, dacă aceasta a fost utilizată frecvent și mai ales, pe drumuri accdientate, aceasta își va spori automat sensibilitatea la viraje și viteze crescute, prin urmare, se recomandă verificarea pieselor o data la căteva luni, periodic.

Mae atenție dacă vă achiziționați o mașină la mâna a doua să îi verificați întâi planetara și burdufurile,iar acest lucru se fac la service-ul auto prin realizarea unor teste de siguranță și a unei revizii tehnice.

Legat de prevenție, cel mai important este să îți tratezi mașina în funcție de vârsta acesteia, deoarece este și logic faptul că u autoturism vechi va fi mult mai sensibil la orice soi de manevre ceva mai bruște și se va defecta imediat. Pe lângă acestea, nnu este recomandat nici să îți supui mașina unor drumuri pentru care aceasta nu a fost concepută, drumuri ce i-ar putea pune la încercarea durabilitatea, așadar, concluzia este că trebuie să te adaptezi modelului de autovehicul pe care îl deții pentru a îl proteja de factorii externi perturbatori.

De ce se strică planetara auto

Condusul agresiv, manevrele bruște, viteza sporită pe drumuri denivelate, practic neatenția șoferului la ce poate duce mașina sa, pot duce la uzura permanentă și totodată prematurț a îmbinărilor externe ale planetarei la mașinile care au tracțiune pe față sau integral.

De asemenea, utilizarea necorsepunzătoare a ambreiajului la momentul urcării sau coborârii pantelor, ori când se pleacă de pe loc în mod brusc iar mașina se află într-o treaptă superioară de viteză, dar și neglijarea verificării sistemului de frânare și a suspensiilor poate conduce la defectarea planetarei auto.

De ce să nu circuli cu o planetară defectă

Răspunsul este foarte simplu – pierzi stabilitatea și în orice moment îți poate ceda roata, iar mașina să rămână pe carosabil, după care, procesul constă în apelarea la o platformă care să îți ,,culeagă” mașina din drum și care costă mult mai mult decât o planetară nouă sau doar un burduf.

Cât costă, în medie, o planetară nouă

Depinde în acest punct despre ce model de autoturism este vorba sau de ce producător al piesei. Comparativ cu alte piese ale mașinii, prețul unei planetare poate fi catalogat drept unul decent, dar după cum am menționat deja, neutilizarea corespunzătoare a mașinii și agravarea stării planetarei poate conduce la defectarea altor piese iar totalul să fie cel cu adevărat dureros.

Există și opțiune de înlocuire parțială, doar a axului sau a unui cap de planetară fiind astfel mai accesibil deoarece axul se strică ceva mai greu decât capetele, de obicei doar în urma unor accidente rutiere.

Iată câteva prețuri orientative pentru diverse modele de planetară:

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articole: 101