Procedura în caz de accidente ușoare

Distribuie articolul unui prieten

Călătoriile cu mașina pot fi de multe ori destul de lungi, câteodată chiar plictisitoare, fapt cauzat în mare parte de traficul cu care șoferii se confruntă în fiecare zi. Cu toate acestea, conducătorii auto nu își pierd concentrarea și rămân vigilenți atunci când se află în spatele volanului. Iar de această vigilență este nevoie și pentru procedura în caz de accidente ușoare, pentru a evita alte bătăi de cap.

Ce se întâmplă totuși în momentul în care atenția este scăzută și au loc mici accidente pe drumurile publice?

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Procedura în caz de accidente ușoare

În primul rând, trebuie menționate caracteristicile pe care un accident ușor le presupune:

  • producerea acestuia a avut loc pe un drum deschis circulației publice sau originea sa a fost pe un asemenea drum;
  • a avut drept cauză avarierea a cel puțin unui vehicul sau deteriorarea altor obiecte din spațiul public;
  • în eveniment au fost implicate două vehicule, dintre care cel puțin unul care se afla în mișcare.

O situație specială o reprezintă cazul în care mașina este tamponată în timp ce staționează, gestionarea acestei situații fiind puțin diferită deoarece, proprietarul vehiculului trebuie șă se prezinte cu acesta la o unitate de poliție pentru efectuarea documentelor de constatare.

În cazul în care accidentul s-a finalizat și cu victime (răniți sau decedați), șoferii trebuie să anunțe obligatoriu autotiățile pentru a interveni la fața locului și a consta accidentul, urmând apoi să soluționeze cazul.

Există câteva proceduri care trebuie urmate în cazul accidentelor rutiere, recomandarea fiind ca acestea să fie respectate deoarece, sunt extrem de utile și ajută la soluționarea incidentului. Astfel, este de datoria conducătorilor auto implicați în accident să scoată de pe carosabil sau să mute cât mai aproape de bordură/acostament vehiculele avariate, semnalizând prezența acestora pentru a nu bloca traficul.

Șoferii trebuie să se prezinte la unitatea de poliție de pe raza căreia a fost produs accidentul în termen de 24 de ore pentru realizarea documentelor de constatare doar în cazul în care nu este încheiată o constatare amiabilă (UPDATE: 2 NOIEMBRIE 2022: acum poți completa și online, de pe telefon amiabila! Vezi cum aici) între părțile implicate, în condițiile legii, sau conducătorii auto nu dețin asigurări facultative de avarii auto iar accidentul de circulație s-a soldat doar cu avarierea propriului vehicul.

Atunci când unul dintre șoferi nu dorește să se prezinte la secția de poliție și pleacă de la locul accidentului, este de datoria celuilalt șofer să ofere toate detaliile pe care le-a reținut despre mașina respectivă (model, număr de înmatriculare etc) iar dacă există martori oculari, șoferul poate oferi poliției datele lor, astfel facilitând identificarea vehiculului care a părăsit locul accidentului; în cazul în care accidentul a avut ca rezultat pagube doar de ordin material, se poate rezolva pe cale amiabilă, cu ajutor din partea societăților de asigurări.

Schița accidentului rutier

Pentru a ține o evidență cât mai clară a evenimentelor, este recomandat să se rețină cât mai multe detalii cu privire la încadrarea în timp și spațiu a accidentului, numerele de înmatriculare a mașinilor, numele șoferilor implicați și a martorilor oculari, seria și numărul asigurării RCA (dacă vehiculul este înmatriculat în România) sau Cartea Verde (dacă vehiculul este înmatriculat în străinătate).

După ce accidentul s-a produs, șoferul trebuie fie să îl declare la poliție, fie să completeze o constatare amiabilă de accident. Dacă pagubele sunt minine și doar de factură material, este recomandat ca accidentul să se soluționeze pe cale amiabilă.

Constatarea amiabilă trebuie completată complet și corect, iar după completarea acesteia șoferul nu mai are dreptul de a merge la poliție deoarece asiguratorul este obligat să resolve dosarul în baza constatării. Completarea acesteia nu reprezintă o asumare a vinovăției, această decizie revenindu-i asiguratorului.

Este indicat ca acest formular să fie depus într-un singur exemplar, semnat de ambele părți, și să nu prezinte modificări sau ștersături. Cele două pagini autocopiative ale documentului vor rămâne la șoferii implicați, iar originalul va fi depus la societatea de asigurări la care se avizează dauna.

În cazul șoferului care dă asigurarea (cel considerat vinovat), constatarea este depusă la societatea de asigurări a acestuia alături de autorizația de reparație, polița RCA a șoferului vinovat, permisul de conducere, certificatul de înmatriculare a mașinii avariate, cererea de despăgubire și alte acte solicitate de inspectorul asigurator. În cel mult 10 zile de la depunerea actelor va fi întocmit dosarul de daună de către asigurator.  

Declarare accidente ușoare 2023

În funcție de gravitatea situației, accidentele auto pot fi declarate fie la cea mai apropiată secție de poliție, fie prin apel telefonic la numărul de urgențe 112.

Pentru accidentele ușoare, termenul de declarare este de maximum 24 de ore, depăsirea acestui termen aducând cu sine sancțiuni bănești sau chiar suspendarea permisului auto.

Cât e valabilă constatarea amiabilă

Constatarea amiabilă are aceeași valoare legală ca procesul verbal întocmit de către agenții de poliție. Avantajul său este că, persoana considerate vinovată poate scăpa de o amendă destul de mare și de alte probleme ce se pot ivi, corelate cu acest incident neplăcut.

Este recomandat ca initial, dacă accidentul rutier este unul ușor, să se discute cu celălalt conducător auto implicat și eventual să se ajungă la o înțelegere, după care să completeze amândoi un formular de constatare amiabilă.

De cele mai multe ori, cele două persoane implicate sunt de acord să rezolve problema pe această cale deoarece se economisește timpul, acest formular permițând completarea sa pentru incidente petrecute și pe drumurile publice dar și pe cele private, și se elimină intervenția poliției pentru stabilirea vinovatului (doar dacă accidentul nu a avut victime).

Formularul de constatare este un instrument foarte util în cazul accidentelor ușoare și nu necesită efort ridicat în completare. Iată câțeva indicații care te vor ajuta în realizarea acestuia:

  • datele din prima parte a formularului să fie clare și corect exprimate;
  • în a doua parte a formularului se vor completa datele de pe polița de asigurare RCA a fiecărui șofer;
  • pe partea din mijloc, fiecare șofer trebuie să marcheze cu „x” împrejurimile în care s-a produs coliziunea, bineînțeles, după discuțiile purtate, deoarece formularul va fi completat într-un singur exemplar;
  • schema accidentului trebuie să scoată în evidență felul în care s-a întâmplat dar și pagubele vizibile la fiecare autoturism.

Aceasta este o schiță a unui formular de constatare amiabilă necompletat:

formular constatare amiabilă în caz de accident ușor

Poți descărca formularul de constatare amiabilă în caz de accident ușor aici.

Micile neatenții din trafic pot fi rezolvate rapid și ușor în momentul în care există înțelegere din partea ambelor părți implicate. O mare parte a accidentelor rutiere ușoare sunt rezolvate pe cale amiabilă, acesta fiind un drept bine cunoscut de către conducătorii auto și utilizat atunci când situația o permite.

Dacă accidentul este unul grav, este indicat ca poliția să fie anunțată în cel mai scurt caz, însă dacă coliziunea nu implică pagube imense, se recomandă rezolvarea pe cale amiabilă.   

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 98