Să Înțelegem Bobina de Inducție: Durata de Viață, Utilizare și Simptomele Defecțiunilor

Distribuie articolul unui prieten

Aspectul exterior și interior al vehiculelor se numără, fără îndoială, pe lista factorilor de decizie atunci când se urmărește achiziționarea unei mașini. Totuși, pasionații auto duc fascinația către tehnologie dincolo de aspectele vizibile la suprafață și se concentrează la ceea ce se află sub capotă, la ceea ce face cu adevărat ca o mașină să merite.

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Printre componentele care asigură o bună funcționare a mașinilor, se numără bobina de inducție, o piesă cheie în modalitatea de operare a motoarelor cu ardere internă. Citește în continuare și află mai multe despre ce este, care îi este rolul și cum se menajează o bobină de inducție.

Bobina de Inducție pe scurt: Ce Este și Cum Funcționează?

Bobina de inducție este utilizată în cazul mașinilor cu aprindere prin scânteie. În timp, acest fapt a determinat apariția unor denumiri pentru piesa auto precum bobină de aprindere sau bobină de scânteie.

Pe scurt, bobina de inducție este o unitate ce acționează ca un transformator electric care produce pulsații de înaltă tensiune ce provin de la o sursă de curent continuu. Existența acesteia este esențială pentru mașinile cu aprindere prin scânteie deoarece, la fiecare rotire de cheie în contact, o scânteie trebuie transmisă pentru a declanșa aprinderea motorului. Rolul său este de a ridica tensiunea scăzută de 12 V existentă la bord, la una de până la 40.000 V.

Bobina de inducție este alcătuită din conducta de înaltă tensiune și două bobine, una principală și una secundară. Există o diferență între cele două: bobina secundară prezintă mai multe spirale decât cea principală. De obicei, cea secundară are de 100 de ori mai multe spirale: dacă bobina principală are între 150-300 de spirale și se află peste cea secundară, care va conține între 15.000-30.000. 

Cum funcționează? Într-o primă fază, se urmărește crearea unui camp magnetic în jurul bobinei, un depozit de electricitate care poate fi transformat înapoi în electricitate. Pornirea curentului electric determină creșterea rapidă a acestuia până la valoarea sa maximă, determinând astfel creșterea și stabilizarea câmpului magnetic. Oprirea curentului electric va duce la retragerea câmpului magnetic în interiorul bobinei. În cea de-a doua fază, datorită numărului ridicat de spirale din bobina secundară, la prăbușirea câmpului magnetic va exista o tensiune mai ridicată în aceasta decât în cea principală. Astfel, datorită curentului de înaltă tensiune furnizat către bujie, acesta va genera o scânteie între electrozi și va aprinde amestecul de aer-combustibil.

Durata de Viață a Bobinei de Inducție: Cât Timp Poți Conta pe Ea?

Bobina de incuție prezintă o durată medie de viață de până la aproximativ 160.000 km, în unele cazuri chiar mai mult. Acest lucru este determinat de mai mulți factori pornind de la calitatea componentelor piesei auto, modul de întreținere al mașinii, chiar și frecvența de utilizare a acesteia.

Totuși, din cauza locului în care sunt amplasate, bobinele se pot defecta, fiind acoperite cu ulei/alte reziduri. Funcționarea incorectă a bujiei va duce la supraîncălzirea acesteia, fapt care poate împiedica capacitatea de a conduce electricitatea. Există cazuri în care, dacă bobina de inducție prezintă defecțiuni, mașina nu va porni sau va rula fără putere. Funcționarea defectuoasă a motorului din cauza bobinei va determina deteriorarea convertizoarelor catalitice și a senzorilor de oxigen din cauza sistemului de evacuare în care a pătruns combustibil.

Durata medie de viață a bobinei de aprindere este de câteva zeci de mii de kilometrii însă dacă posesorul auto deține o mașină cu un număr ridicat de kilometrii parcurși, o sugestie este ca atunci când acesta se prezintă la service pentru schimbarea bujiilor, să înlocuiască și bobinele.

Utilizarea Bobinei de Inducție: Ce Mașini au Bobină de Inducție?

Bobinele de inducție se utilizează în cazul mașinilor cu ardere internă, în această categorie fiind incluse atât cele de tip diesel, cât și cele pe benzină.

Iată câteva modele de mașini care prezintă bobină de inducție:

  • VW Polo, VW Golf 4;
  • Opel Astra, Opel Astra G, Opel Corsa C;
  • Fiat Punto;
  • Ford Focus;
  • BMW;
  • Dacia Logan.

Defecțiunile prezente în cazul modelelor mai sus menționate, deși sunt comune la nivel functional, acestea diferă și necesită testarea pe diverse softuri (testere marca).

Simptomele unei Bobine de Inducție Defecte: Cum să Recunoști Problemele la Timp

Șocurile de ordin mecanic și termic la care sunt supuse permanent determină defectarea bobinelor de inducție. Aceste probleme sunt semnalate prin prezența următoarelor simptome:

  • motorul pierde din putere, funcționează zgomotos, dă rateuri sau nu pornește deloc;
  • accelerația este deficitară;
  • este consumat un nivel mare de combustibil;
  • se aprinde martorul „check engine”;
  • aprinderea nu are loc;
  • la turații mari poate avea loc aprinderea neregulată;
  • prezența unor bătăi ale motorului atât la turații mici, cât și mari;
  • emisii crescute de gaze;
  • miros de gaze nearse în conducta de evacuare;
  • oprirea motorului în timpul accelerării.

Sesizarea din timp a acestor simptome și remedierea lor vă poate salva de niște costuri ulterioare mult mai mari, motiv pentru care este recomandată vizita într-un service specializat cât mai rapid în urma conșitentizării problemelor existente.

Cauzele cele mai frecvente în defectarea bobinei de inducție sunt:

  • supraîncălzirea bobinei care duce la scurtcircuitări interne;
  • oxidarea ruptorului;
  • umiditatea crescută care determină depuneri de reziduri pe bujii;
  • erori la sursa de alimentare cu curent, cauzate de uzuri premature, cablare defectă sau baterie slabă;
  • blocarea ciocănelului;
  • deteriorarea conductorilor de înaltă tensiune;
  • legături ale conductelor de aprindere slabe;
  • presiune insuficientă între contacte (se recomandă verificare arcului);
  • izolarea necorespunzătoare a condensatorului;
  • dereglarea ruptorului (are rolul de a bloca contactele în poziția normal);
  • reziduri prezente pe capacul izolant care permit scurgeri;
  • bujii cu funcționalitate defectuoasă: temperature lumânării trebuie să fie între 500-900 grade Celsius pentru a permite bujiei să funcționeze în parametrii optimi. Temperaturile mai mari detemină aprinderi secundare, motorul funcționând astfel cu intermitențe și pierdere a puterii.

Pentru o mai bună certitudine, vizita la service este o recomandare solidă. Nu încercați să stabiliți cauza sau metoda de remediere decât dacă dețineți cunoștințe în acest domeniu.

Important de reținut! În vederea alegerii bujiilor sunt luate în calcul următoarele aspecte:

  • motoarele cu raportul compresiei și turației mare vor alege bujii reci;
  • motoarele lente și motoarele uzate vor alege bujii calde.

Concluzie

Bujia de inducție transformă tensiunea scăzută de la bord (12 V) în 40.000 V necesari formării unei scântei electrice pentru aprinderea amestecului de aer-combustibil din cilindrii motoarelor. Este un transformator esențial pentru mașinile cu ardere internă și se prezintă în stare optimă pentru câteva zeci de mii de kilometri rulați. Totuși, datorită spațiului în care este situată, este recomandată acordarea unei atenții sporite către bobina de inducție, asigurându-se astfel o funcționare optimă a motorului.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 101