Diesel sau Benzina? Află ce motor ți se potrivește!

Distribuie articolul unui prieten

Cu toții știm că decizia de a achiziționa o mașină ascunde zeci de întrebări și decizii pe care un potential șofer și le pune. Acestea sunt legate de culoare, model, marca auto, buget și mai ales de ce tip de motor i se potrivește stilului său de viață.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Pentru a-ți da seama de ce tip de motor ai nevoie, ei bine, trebuie să ții cont de scopurile pentru care ai folosi mașina, de diferite circumstanțe personale, cât de des ai conduce și așa mai departe. În acest articol vei găsi informații utile și ușor de înțeles care te vor ajuta să descoperi ce fel de motor ți se potrivește și ce presupune fiecare în viața de zi cu zi.

Cum funcționează fiecare motor? Diesel și benzină;

Înainte de a explica cum se comportă fiecare combustibil în momentul deplasării cu mașina, îți vom explica cum funcționează un motor în sine. Ambele tipuri de motoare, pe benzină și pe diesel, cunoscut și ca motorină, folosesc combustia internă.

Pentru ca un motor să funcționeze optim, aerul trebuie să intre și să fie amestecat împreună cu combustibilul din înteriorul motorului. Mai departe, amestecul rezultat este comprimat de către cilindrii motorului, determinând aprinderea și stârnirea mișcării pistonului și al arborelui cotit.

Acel arbore cotit are rolul de a sprijini transmisia mașinii, facilitând rotirea roților. Mai apoi, prin țeava de eșapament, pentru a se elimina gazul folosit din interiorul motorului, pistonul se mută în poziția inițială. Acest proces nu este unul singular, ci se repetă de mai multe ori la o perioadă infimă de câteva secunde.

Acum că am explicat cum se comportă un motor standard, vom vedea cu ce ies în evidență cele două motoare, diesel și benzină. Ele par asemănătoare dacă vorbim despre funcționarea lor, dar au un proces de aprindere foarte diferit. Astfel, în situația motoarelor pe benzină, atunci când are loc comprimarea amestecului rezultat din primul pas, o bujie aprinde combustibilul. În celălalt caz, motoarele diesel nu au acea bujie, deci folosesc un sistem diferit, și anume se utilizează o comprimare mai puternică cu scopul de a genera căldura necesară aprinderii spontane.

Sursa: BBC

Un caz extrem de cunoscut în lumea vehiculelor este cel din 2015, unde Volkswagen este pus în lumina reflectoarelor fiind acuzat de activități frauduloase. Scandalul Dieselgate a însemnat sesizarea și facerea publică de către Agenția pentru Protecția Mediului a Statelor Unite, EPA, în legătură cu cele peste 590.000 de vehicule cu motor diesel ajustate în așa fel încât să înșele testele federale de emisii. Acestea erau echipate cu dispozitive de înfrângere sub forma unui software de calculator. Acest scandal a costat compania peste 33 de miliarde de dolari în reparații de vehicule și amenzi de reglementare. În plus, compania auto și-a recunoscut vina și a cerut iertare în mod public.

În urma acestui eveniment, toate motoarele diesel au fost văzute cu o oarecare precauție deoarece s-a evidențiat și faptul că acestea emană oxizi de azot, denumiți NOx. Ei sunt toxici pentru organismal uman, putând cauza boli grave, de exemplu cancer pulmonar.

Aceste emisii poluante sunt reduse considerabil prin diverse sisteme, ca de pildă DPF, Diesel Particulate Filter. Acesta este construit din piese scumpe de înlocuit și foarte sensibile la condusul în trafic de tip bară la bară.

Cine este mai poluant? Diesel sau benzina?;

Aceasta este întrebarea pe care multe persoane și-o pun, însă ea nu-și are răspunsul încă deoarece ambele motoare poluează în felul lor, prin poluanți diferiți. Unul dintre aceștia, fiind și cel mai cunoscut, este CO2 care este emis de ambele tipuri de motoare, dar în cantități diferite. Astfel, motoarele diesel emit mai puțin CO2 în comparație cu cele pe benzină.

Gazele poluante emise de automobilele care funcționează pe bază de motorină/diesel:

  • Azot;
  • CO2;
  • Apă;
  • Oxigen;
  • Dioxid de sulf;
  • Funingine;
  • Hidrocarburi;
  • Oxizi nitrici;
  • Monoxid de carbon.

Motorina, ca și benzina afectează negativ mediul. Pe lângă CO2, motorina emite și alte gaze și particule nocive pentru mediu, ca de exemplu dioxid de sulf, oxizi nitrici și funingine. Estimativ vorbind, pentru fiecare litru de combustibil consumat este emisă o cantitate de 2,6 kg de CO2 pentru aproximativ 16 km.

Gazele poluante emise de automobilele care funcționează pe bază de benzină:

  • Azot;
  • CO2;
  • Apă;
  • Hidrocarburi;
  • Oxizi nitrici;
  • Monoxizi de carbon.

Nici motorul pe bază de benzină nu se află prea departe la capitolul emiterii CO2 în mediu fiindcă pentru fiecare litru de combustibil consumat este emisă cantitatea de 2,32 kg de CO2 pentru aproximativ 13 km.

Cât consumă fiecare tip de motor?

Când vorbim despre consum, autovehiculele diesel sunt mai avantajoase față de cele cu motor pe benzină. Cu toate că în România prețul benzinei este mai mic decât cel al motorinei, benzina în sine este consumată mai repede de către motor, astfel o călătorie ar deveni mai costisitoare.

Desigur că aceste costuri ar trebui puse față în față cu costurile ulterioare pe care le-ar presupune o uzură al mecanismului motoarelor. În cazul celor pe benzină costul înlocuirii pieselor este unul mic și nu atât de îngrijorător, pe când cele pe diesel au piese scumpe si destul de pretențioase, de exemplu la contactul cu o motorină mai de slabă calitate.

Care motoare sunt mai bune? Diesel sau benzină?

Aceasta este o întrebare la care este greu să găsim un răspuns prompt deoarece fiecare motor își are plusurile și minusurile lui. De aceea, împărtășim cu voi câteva aspecte prin care se remarcă unul față de celălalt:

  • Motoarele diesel consumă puțin, dar sunt sensibile la carburant și poluează;
  • Motoarele pe benzină consumă mai mult, dar nu sunt la fel de nocive ca cele pe diesel;
  • Traficul din viața cotidiană este dăunător pentru motoarele pe diesel și, în același timp, este costisitor pentru benzină;
  • Motoarele pe diesel necesită reparații mai costisitoare și variate;
  • Un motor pe benzină vechi poluează mai tare decât unul diesel nou fabricat;
  • Vehiculele pe diesel sunt mai costisitoare, dar costurile se amortizează în consumul de combustibil;
  • Turbo Diesel și benzina turbo au valori de putere/cuplu asemănătoare, decizia fiind bazată mai mult pe preferințele personale;
  • Zgomotul mașinii este mai deranjant la diesel față de benzină.

Avantaje și dezavantaje – benzină

Avantaje motoare benzină:

  • ✅ Preț avantajos de achiziție;
  • ✅ Costuri reduse pentru revizii;
  • ✅ Costuri accesibile pentru piese și manopera în service;
  • ✅ Prețuri reduse al carburantului; Vezi calculatorul nostru de consum.
  • ✅ Zgomot redus, având puține vibrații;
  • ✅ Pornirea este ușoară în timpul iernii, fiind un carosabil înzăpezit, afectat de vreme;
  • ✅ Emisii mai mici de Nox, oxizi de azot;
  • ✅ Greutatea este mai mică în comparație cu cea a motorului diesel.

Dezavantaje motoare benzină:

  • ❌ Consumul motoarelor aspirate cu cilindree mare este ridicat;
  • ❌ Cuplul raportat la motoarele diesel de puteri echivalente este unul mic;
  • ❌ Longevitatea este mică;
  • ❌ La unele modele aspirate există un consum excesiv de ulei;
  • ❌ Motorul are o eficiență mai mică;
  • ❌ Emisiile de CO2 sunt mai mari;
  • ❌ În momentul revânzării mașinii, aceasta își pierde din valoare.

Avantaje și dezavantaje – diesel/motorină

Avantaje motoare motorină:

  • ✅ Consumul este cu 30% mai redus față de motorul pe benzină;
  • ✅ Cuplul este mai mare, perfect pentru autoutilitare, camioane, SUV-uri și mașini de familie;
  • ✅ Autonomie mare;
  • ✅ Construcția blocului motor este solidă, ceea ce este necesar pentru a putea suporta compresia ridicată;
  • ✅ Pe parcursul utilizării fiabilitatea este foarte ridicată;
  • ✅ Luând în considerare schimbarea prețului la motorină, aceasta are o stabilitate mai mare în comparație cu cel al benzinei;
  • ✅ Există compatibilitate cu combustibilii bio, care sunt mai puțin poluanți.

Dezavantaje motoare motorină:

  • ❌Gradul de poluare este foarte ridicat, fapt determinat de particulele de oxid de azot;
  • ❌La temperaturi scăzute este posibil un proces de pornire mai lent;
  • ❌ Se produce un zgomot simțitor atât la nivel interior, cât și la nivel exterior;
  • ❌ Prețuri de achiziție ridicate;
  • Întreținerea este mai costisitoare, fapt cauzat de uzura mai frecventă a pieselor și de temperaturile mari la care funcționează propulsorul;
  • ❌ Carburantul deține un cost mai ridicat.
Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 91