Ce este un Catalizator? Când și de ce se aprinde martorul de Convertor Catalitic defect

Distribuie articolul unui prieten

Ce este un catalizator?

Cu siguranță ai auzit despre această componentă a mașinii, dar ce este catalizatorul de fapt? Catalizatorul, în general, este o piesă ce conduce la provocarea unei reacții chimice. Un catalizator auto se conduce după aceleași principii și, folosind anumite substanțe chimice, va transforma gazele emise ce sunt poluante și pot fi nocive, în gaze mai prietenoase cu mediul și suportabile corpului uman, inofensive chiar, înainte ca acestea să fie eliberate în atmosferă.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Astfel, rolul catalizatorului este unul destul de important, luând în calcul faptul că măsurile impuse împotriva poluării sunt din ce în ce mai stricte.

Cele mai vechi catalizatoare aveau la bază bile ceramice, dar mai nou au o construcție de tip fagure – care poate fi monolit ceramic sau monolit metalic- și se folosesc metale prețioase precum platina (prezentă la motoarele diesel), radiu, paladiu (prezent la motoarele ce funcționează cu benzină), dar în cantități foarte mici- lucru care le predispune furtului în masă (totodată și din cauza faptului că sustragerea acestora nu este o operațiune complicată ori de durată).

Când și de ce se aprinde martorul de Convertor Catalitic defect?

Chiar dacă durata medie de viață a unui convertor catalic este de aproximativ 10 ani, majoritatea șoferilor preferă să depășească acest termen dacă autoturismul lor nu prezintă semne clare de defecțiune, iar asta pentru că semnalele transmise de problemele convertorului catalic sunt similare cu cele ale altor afecțiuni brecum ventilul, bujiile, alte probleme ale motorului etc.

Scăderea supapelor de evacuare care îi permit combustibilului nears să pătrundă în sistemul de evacuare care topește interiorul bujiilor catalitice uzate, lanțul de distribuție defectuos, pistonul uzat, aprinderea slabă sau scurgerile galeriei de admisie sunt doar câteva dintre motivele cele mai des întâlnite care provoacă defectarea catalizatorului. În orice caz, cea mai sigură și corectă soluție ar fi schimbarea acestuia cu unul nou (costurile depind de automobil-marcă, an, model, dar și dacă vă îndreptați spre un catalizator nou sau second-hand), dar întâi de toate verificați starea atât a bujiilor cât și a sistemului de evacuare, apriderii și galeriilor, căci o mică defecțiune a acestora cu siguranță ar putea afecta starea catalizatorului.

Simptome ale unui catalizator defect

Cât despre simptomatologie, nu puține sunt semnalele de alarmă pe care mașina dumneavoastră le ploate trage spre a vă atenționa. Printre acestea se numără: martorul ,,check engine”, înecare la accelerare, consum de carburant mult prea mare, miros de sulf, decolorarea carcasei convertorului, probleme la pornire, emisii de gaze exagerate, rateuri.

MARTORUL ,,CHECK ENGINE”

sau MARTORUL MOTOR este un simbol destul de general care poate semnala o serie masiva de probleme, de aceea ar fi indicată aplicarea unui tester și obținerea unui diagnostic.

Această verificare se poate face și manual, cu un termometru IR. Primul pas pentru această operațiune este pornirea motorului și așteptarea încălzirii complete a acestuia, după care va trebui să ridicați mașina și să măsurați temperatura de admisie a catalizatorului, apoi să masurați ieșirea catalizatorului și temperaturile de admisie și de evacuare pentru că dacă cea de admisie o depășește considerabil pe cea de evacuare, atunci e un semn că există o defecțiune a catalizatorului.

ÎNECAREA LA ACCELERARE

Dacă sunteți sigur de funcționabilitatea bujiilor sau a filtrelor și totuși mașina prezintă probleme la accelerare, ori că accelereaza întârziat ori că pierde prea mult din energie, este un indice pentru probleme ale catalizatorului. În această situație, este nevoie de două persoane: una care să tureze motorul automobilului până la 200 de rotații pe minut și una care să țină mâna la toba de eșapament pentru a vedea dacă există o senzație asemănătoare cu cea de fierbere, o supraîncălzire în fluxul de evacuare. Dacă există, atunci automobilul trebuie dus de urgență la service-ul auto.

CONSUM EXAGERAT DE CARBURANT

Ce legătură ar putea exista între defecțiunile catalizatorului și consumul mult prea mare de combustibil? Având în vedere problemele, există posibilitatea ca din cauza că arderile sunt mai mari, cheltuielile asupra carburantului să crească considerabil.

MIROSUL DE SULF

Din cauza unei înfundări a convertorului catalitic, acesta s-ar putea să nu mai primească doza de aer normală și astfel să facă un amestec de aer și combustibil care prin ardere să rezulte într-un iz neplăcut ca de sulf.

DECOLORAREA CARCASEI CONVERTORULUI

Tot în legătură cu spraîncălzirea menționată anterior, învelișul convertorului se poate decolora, determinând în interior o combinație de combustibil nears care va ajunge la convertor unde va topi pereții interior și îl va înfunda. Din cauza acestei înfundări, fluxul gazelor este periclitat și astfel vor apărea înecari ale motorului ori alte probleme de aceeași natură.

PROBLEME LA PORNIRE

Dacă vă confruntați cu un astfel de eveniment nefericit de defectare a catalizatorului, șansele sunt foarte mari ca combustibilul care ar trebui să ajunga la motor să se piardă în gazele de eșapament, caz în care mașina va întâmpina dificultăți la pornire.

EMISII EXAGERATE DE GAZE

Prin prisma faptului că emisiile nu vor mai trece prin catalizator pentru conversia obișnuită de la gaze poluante la gaze inofensive,  la defectarea acestuia, acestea se vor îndrepta direct către ieșire într-o cantitate mult mai mare.

RATEURI

Gazele care au rămas nearse în convertorul catalitic vor reacționa negative și la cea mai mica doză de oxigen primit, cauzând supraîncălzirea. De aceea vor exista rateuri la încercarea pătrunderii oxigenului în catalizator, chiar dacă pentru funcționarea normal acesta necesită doze mari de oxigen.

Ce se întâmplă dacă mergi cu martorul de Convertor Catalitic defect aprins / Catalizatorul defect?

În teorie este indicată atât prezența catalizatorului (mașina poate circula și fără prezența acestuia), cât și circularea cu acesta într-o stare decentă. Catalizatoarele sunt extrem de costisitoare, caz pentru care folosirea acestuia în stare degradată duce la o suprasolicitare și în final defecțiuni mult mai grave, caz pentru care poate s-ar necesita înlocuirea acestuia. Dacă totuși doriți să umblați cu convertorul catalitic defect din diverse motive, atunci trebuie să aveți în vedere simptomele prezentte anterior precum emisiile și consumul exagerate și pierderea din putere a mașinii, care vă pot periclita deplasarea și siguranța în trafic.

Ce se face în această situație?

În cazul defectării catalizatorului, se va merge cu prima ocazie la un service auto pentru reparații. Se scoate prima sondă lambda (din amonte de catalizator) și se pune un tester de măsurare presiune gaze de evacuare. Normală este valoarea măsurată de 0-3 bari; Presiunea mare indică blocarea catalizatorului.

Dacă este vorba de înfundarea acestuia, dar fagurele ceramic este intact, trebuie efectuată curățarea acestuia (Specialiștii recomandă efectuarea acestei proceduri atunci când kilometrajul este redus).

Un alt remediu ar fi înlocuirea completă a acestuia care poate fi cu un analog nativ (cea mai costisitoare variantă), cu un analog universal (mai accesibil ca preț dar nu prezintă aceeași eficiență și este de 4-6 ori mai mic decât originalul) sau cu un antiflam (transformarea convertorului în rezonator proiectat pentru temperaturi extrem de ridicate – acesta poate fi produs și personal nu neapărat în service-uri autorizate).

De ce se fură catalizatorul?

Pentru bani, evident. Mai multe detalii puteți regăsi în acest video.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articole: 101