Singurul contact al vehiculelor cu carosabilul se face prin anvelope iar roțile mașinii sunt jucătorii din prima linie: ele se confruntă cu denivelările, gropile și celelalte condiții de drum. Cu o responsabilitate mai ridicată decât este percepută, aceste componente aparent simple contirbuie la manevrabilitatea, aderența și economisirea de combutibil necesare rulării mașinii, asigurând totodată confortul șoferului și pasagerilor.
Ce se întâmplă dacă roțile dau semne de uzură ridicate? Le înlocuiești pe toate cu un set nou? Schimbi doar cauciucul avariat? Dar dacă înlocuiești doar două de pe aceeași punte? Momentan e greu de zis. Hai să vedem în ce situație te afli tu și care ar fi soluția ideală pentru problema cu care te confrunți.
Când este Necesar să Înlocuiești Roțile
Dacă merg, înseamnă că sunt și bune? Nu chiar. Există situații în care, deși aparent funcționează în parametri optimi, roțile mașinii tale ar trebui să fie schimbate. Da, arată ok și își fac treaba, însă nivelul de uzură pe care îl au nu trebuie ignorat.
Un set de anvelope calitative poate avea o durată de viață cuprinsă între 6 și 10 ani. Însă, în funcție de stilul de conducere pe care-l ai, al tipului de drum pe care circuli și modului în care anvelopele sunt întreținute, s-ar putea să fii nevoie să-ți schimbi cauciucurile mai curând decât ai preconizat. Indicele de uzură minim acceptat pentru anvelope este de 4 mm. Orice depășește această valoare reprezintă o amenințare asupra siguranței mașinii. Asigură-te că pneurile tale sunt corespunzătoare cu reglementărilor în vigoare și află dacă e necesar să le înlocuiești sau nu.
O altă situație care s-ar putea solda cu o schimbare a roților este determinată de deteriorarea acestora în urma unui impact sau al unui accident. Dacă doar o roată a fost afectată, desigur se poate apela la roata de rezervă pe moment, însă este recomandat ca perioada în care circuli cu roata de rezervă să nu fie prea mare. Programează o vizită la service și înlocuiește roțile de pe aceeași punte. Îți vom explica imediat de ce.
Un alt moment în care poți constata că roțile mașinii sunt uzate și ar trebui să fie schimbate e atunci când faci trecere de la cauciucurile de vară la anvelopele de iarnă sau viceversa. În funcție de locul în care au fost depozitate, cauciucurile de schimb pot avea diferite deformări, uzuri mai accentuate sau chiar daune cauzate de diverse obiecte ascuțite. Clar nu vei putea circula în condițiile date și va trebui să iei în calcul înlocuirea roților.
Înlocuirea Unei Singure Roți
Se poate? Da. Este recomandat? Depinde de caz și de urgență.
E posibil ca, din diverse motive, unul din cauciurile mașinii tale să fie mult mai uzat decât celelalte. Nu ești chiar dornic să cumperi un set nou de cauciuri și ai vrea să-l schimbi doar pe cel uzat. Teoretic, este posibil, însă cu anumite condiții:
- diferența de uzură între noua anvelopă și cea deteriorată să fie mai mică de 0.5 mm;
- anvelopa să nu fie montată pe puntea motoare.
Diametrul exterior al roții este influențat de uzura fiecărei roți în parte. Astfel că, dacă una din cele 4 roți pare să fie ușor mai mică decât celelalte 3, poți fi sigur că are un grad de uzură mai ridicat. Dacă pe puntea motoare vor fi montate o roată cu un grad de uzură mai mare și una cu un grad de uzură mai ridicat, diferențialul va trimite un cuplu mai mare pe roata uzată (diametrul fiind mai mic, aceasta va rula mai des). Doar 1 mm diferență între cele două roți poate duce la o diferență de 1,5 rotații per km.
Această diferență are consecințe asupra consumului de combustibil (mașina va depune mai mult efort pentru a funcționa în condiții optime), dar și al nivelului de uzură, care va fi mai accelerat și va afecta simultan sistemul de direcție al mașinii. Totodată, legislația în vigoare impune șoferilor să se asigure că anvelopele de pe aceeași punte au același grad de uzură, în special cele de pe puntea motoare. Scenariul ideal ar fi ca toate cele 4 roți să aibă gradul de uzură identic.
O recomandare face referire la următorul aspect: dacă mașina are tracțiune pe față e recomandat să montezi anvelopa diferită pe spate, iar dacă tracțiunea este pe spate anvelopele să fie montate pe față, asta în cazul în care roțile mașinii prezintă toate aceleași dimensiuni.
Întrebări Frecvente
– Este sigur să înlocuiești doar o roată?
Înlocuirea unei singure roți este o soluție de moment, astfel că șoferul trebuie să remedieze situația și să se asigure că roțile de pe aceeași punte au același grad de uzură. În caz contrar, vor apărea probleme legate de consumul ridicat de combustibil, la sistemul de direcție și bineînțeles o uzură accelerată a pneurilor.
– Cum alegi roata potrivită pentru înlocuire?
E destul de dificil să alegem o anvelopă identică cu cea pe care urmează să o schimbăm. De obicei se apelează la roata de rezervă pentru o scurtă perioadă de timp. Acel răgaz îți oferă oportunitatea de a căuta două cauciucuri cât de cât identice pentru a le monta în locul celor deteriorate.
– Ce faci dacă roata de rezervă este deteriorată?
Dacă te afli într-o situație în care roata de rezervă este singura soluție la dispoziție dar aceasta este deteriorată, apelează la servicii de tractare până la cel mai apropiat service sau mergi singur până acolo dacă anvelopa ”problematică” îți permite acest lucru.