Ce este și care e rolul benzii de rulare a anvelopelor?

Distribuie articolul unui prieten

Atitudinea preventivă este o caracteristică de nelipsit în cazul șoferilor. Aceștia trebuie să fie atenți atât în momentul propriu-zis al călătoriei pentru a evita posibilele evenimente neplăcute, cât și înainte și după finalizarea deplasării. Discutăm despre controalele uzuale recomandate precum verificarea nivelului de ulei, nivelului de antigel, presiunea în roți, starea anvelopelor și așa mai departe.

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Indiferent de drumul parcurs, șoferii trebuie să fie pregătiți pentru toate categoriile de carosabil pe care vor fi nevoiți să călătorească (pietruit, alunecos, ud, etc). Aici intervine banda de rulare a anvelopelor. Citește până la final și află cum se realizează verificarea acesteia și ce trebuie să faci în caz de uzură extremă.

Ce este banda de rulare a anvelopei?

Banda de rulare este suprafața anvelopei care intră în contact direct cu carosabilul în momentul deplasării cu vehiculul. De obicei, aceasta este realizată dintr-un cauciuc menit să reziste uzurii și să asigure aderența și tracțiunea dintre anvelopă și drum. Totodată, datorită proprietăților cauciucului de elasticitate și flexibilitate, anvelopa este capabilă să se adapteze tipului de carosabil pe care rulează, asigurând un mai mare control asupra mașinii.

Rolul bandei de rulare a anvelopelor

Principalul rol al bandei de rulare a anvelopei este de a asigura control la un nivel ridicat asupra vehiculului (aderența și tracțiune optime pe orice tip de carosabil) și, de asemenea, de a spori capacitatea de frânare. Scopul final al acestora este ca șoferul, indiferent de condițiile meteorologice și tipul de drum pe care circulă, să reușească să dețină control asupra mașini și să-și realizeze călătoria în siguranță.

Tipuri de banda de rulare a anvelopelor

Probabil ați observat că anvelopele au diferite modele pe banda de rulare. Ei bine, toate acele caneluri de la suprafața din exterior ale anvelopelor sunt dispuse în așa fel încât să reușească să elimine cât mai rapid apa de pe anvelope, prevenind astfel acvaplanarea și fiind un adevărat plus pentru îmbunătățirea distanței de frânare a mașinii și a tracțiunii acesteia.

Există mai multe tipuri de bandă de rulare, fiecare având un scop bine definit. Avem astfel benzi de rulare destinate utilizării rutiere, utilizării pe timp de iarnă, pentru călătoriile off-road, pentru utilizare mixtă, de vară și așa mai departe. Destinațiile pot fi ușor diferite, însă rolul acestora rămâne același – să asigure siguranța și performanța vehiculului.

Printre cele mai des întâlnite modele de bandă de rulare pentru anvelope se numără cele cu o formă de V profund, cu canale mari, situat atât central, cât și pe lateral. Acest model este ideal pentru perioadele ploioase, ajutând la dispersia apei și prevenția acumulării acesteia pe anvelope. Riscul acvaplanării este redus, banda de rulare determinând siguranța la volan și stabilitatea mașinii.

Un alt model destul de frecvent întâlnit este cel cu o multitudine de șanțuri adânci pe toată suprafața bandei de rulare. Acesta este utilizat în mod uzual pentru anvelopele de iarnă sau all season deoarece oferă aderență pe suprafețele alunecoase, acoperite de zăpadă sau gheață după caz.

Există o serie de design-uri esențiale pentru scopul utilizării anvelopelor. Astfel, vom avea design:

  • în pantă: canelurile de pe suprafața exterioară a anvelopelor sunt paralele/neregulate, asigurând o mai bună stabilitate direcțională pe osiile roților de camion/autobuz;
  • repetitiv: canelurile sunt perpendiculare pe direcție de conducere – utilizate cel mai frecvent datorită aderenței pe care o oferă vehiculelor care circulă pe drumurile neasfaltate;
  • blocuri independente: canelurile formează o rețea care permite evacuarea eficentă a apei, asigurându-se astfel stabilitatea și aderența pe drumurile acoperite de apă, zăpadă sau gheață;
  • asimetric: acest model pe benzile de rulare ale anvelopei ajută la o aderență mai bună și o uzură scăzută, fiind cel mai des întâlnite pe vehiculele de tip off-road, sportive sau a mașinilor puternice;
  • directional: sunt prezente caneluri laterale pe ambele părți ale anvelopei formând același unghi și direcție. Prin acestea se îmbunătățesc capacitatea de frânare, tracțiunea și evacuarea apei de pe anvelopă.

Cum verifici uzura bandei de rulare a anvelopei?

Fiecare anvelopă este dotată cu un indicator de uzură. Acesta devine mai vizibil odată cu gradul ridicat de uzură al anvelopei. Conform legislației europene, benzile de rulare trebuie să aibă o adâncime de cel puțin 1,6mm pe ¾ suprafața anvelopei. În cazul anvelopelor de iarnă se recomandă o adâncime și mai mare a canelurilor, undeva în jurul 3-4 mm.

Este recomandat ca verificarea uzurii bandei de rulare să fie realizată măcar o data pe lună pentru ca șoferul să conducă în siguranță și pentru a preveni diverse evenimente. Acest aspect nu trebuie ignorat deoarece, atunci când indicele de rulare al anvelopei devine vizibil, anvelopa respectivă devine un pericol asupra siguranței vehiculului.

Un manometru este o investiție utila și deloc costisitoare, destinat special operației de verificare a gradului de uzură. Cu ajutorul acestuia se află rapid și cu exactitate starea bandei de uzură. În Marea Britanie, acest test poate fi realizat și cu moneda de 20 de pence, marginea acesteia având dimensiunea de 1,6mm, exact cât pragul minim al adâncimii canelurilor.

Pot apărea și uzuri anormale precum: uzura doar pe centru, uzura neuniformă doar pe o anvelopă, uzura neuniformă pe toate cele patru anvelope, obiecte fixate în banda de rulare, etc. În aceste cazuri este recomandată vizita la un specialist pentru a determina cauza și a remedia probleme.

La final de articol rămâne doar să-ți adresăm îndemnul de a verifica periodic (măcar o data pe lună) gradul de uzură al bandei de rulare a anvelopelor pentru a asigura atât siguranța călătoriei tale, cât și a tuturor participanților la trafic.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 97