Importanța Echilibrării Roților la Mașină.

Distribuie articolul unui prieten

„Mergem pe 4 roți că e mai sigur” – da, dar cele 4 roți trebuie întreținute. În zilele noastre, mașina nu mai este privită ca un lux – indiferent de modelul pe care-l deținem – ci ca o necesitate. Drept dovadă pentru afirmațiile anterioare avem sutele de mașini care participă zi de zi la trafic.

Mai multe mașini = locuri de parcare mai multe, asta într-un scenariu ideal. Presupunem că nu doar o dată ai fost pus în situația în care ai parcat mașina pe unde ai putut și ai sperat la ce-i mai bine. Sursa principală a problemelor la roți este carosabilul – gropile, denivelările, etc, toate impactează negativ starea anvelopelor mașinii tale. De asemenea, parcarea pe borduri și forțarea roților să urce pe acestea poate destabiliza echilibrul roților cauzând apariția trepidațiilor. Cum scapi de asta? Prin echilibrarea roților.

Echilibrarea roților este procesul prin care se ajustează dezechilibrele de greutate pe care una sau mai multe dintre roțile mașinii tale le poate avea. Dezechilibrul se manifestă prin distribuirea inegală a presiunii și greutății asupra anvelopei, cauzând uzura neuniformă a acesteia. Rotația incorectă a roților mașinii duce ulterior la apariția trepidațiilor după o anumită viteză care poate fi resimțită fie în volan, fie în scaunul șoferului. Discutăm mai multe în rândurile de mai jos.

Este important ca masa roților să fie distribuită uniform în jurul axei de rotație pentru că astfel gradul de siguranță al șoferului și pasagerilor din mașină este sporit. Echilibrarea roților permite uzura uniformă a pneurilor deci acestea vor avea tracțiune și vor menține contactul cu carosabilul pe toată suprafața de rulare a acestora iar șoferul va avea un control mai bun asupra direcției mașinii. Totodată, deoarece efortul depus în rularea anvelopelor  nu este ridicat, nici consumul de carburant nu va fi mare.

Simptomele Roților Neechilibrate

De cele mai multe ori, știi că ai roțile neechilibrate atunci când simți vibrații fie în volan, fie la nivelul scaunului șoferului la anumite viteze. Sistemul de direcție al mașinii face legătura dintre cele două capete – volanul și roțile mașinii, și orice vibrație resimțită semnalează o problemă. Cum știi care sunt roțile afectate? Dacă vibrațiile sunt resimțite în volan, roțile de pe puntea din față sunt dezechilibrate iar daca vibrațiile sunt resimțite în scaunul șoferului este vorba despre roțile de pe puntea din spate. Ținte minte acest lucru pentru ca, data viitoare dacă te vei confrunta cu această problemă să știi „cine” este vinovatul.

O altă simptomă a roților neechilibrate este nivelul de uzură al anvelopelor. Fie că observi tu sau mecanicul de la service, uzura neuniformă a pneurilor este un semn al dezechilibrului roților. Și pentru că problemele nu vin niciodată singure, uzura neuniformă duce ulterior și la creșterea consumului de combustibil deoarece, în special dacă discutăm despre roțile amplasate pe puntea motoare, o roată cu un grad de uzură mai scăzut și una cu un grad de uzură mai ridicat vor determina diferențialul să trimită un cuplu mai mare pe roata uzată. Efort mai mare, mai mult combustibil folosit. 

Poate cea mai gravă simptomă a roților dezechilibrate este apariția problemelor la nivelul sistemului de direcție. Defecțiunile sunt strâns legate de uzura neuniformă a anvelopelor care cauzează totodată uzura amortizoarelor, a rulmenților, sau mai grav a întregului sistem de direcție al mașinii. Șoferul va observa probleme vizând manevrabilitatea și o frânare defectuoasă.

Recomandarea specialiștilor este ca aceste vibrații să nu fie ignorate. Cel mai bine este să previi problemele pentru a nu avea costuri ridicate ulterior și pentru conduce în siguranță. 

Efectele Pe Termen Lung

Roțile dezechilibrate cauzează deteriorarea prematură a anvelopelor, lucru care te va „forța” să le schimbi mai des decât ai crede. Cum se traduce asta? Prin costuri suplimentare de întreținere care ar fi putut fi evitate dacă acordai o atenție mai mare echilibrării roților.

În același timp, după cum am menționat anterior, atât sistemul de direcție poate fi afectat, cât și suspensiile. Cele două împreună vor transforma mașina într-un pericol pe patru roți, reprezentând un risc atât pentru tine și pasageri, cât și pentru ceilalți participanți la trafic.

Procesul de Echilibrare a Roților

Echilibrarea roților destul de des și este necesară la orice schimb de anvelope. Iată cum se realizează procesul:

  • Se fixează roțile pe aparat de către mecanic;
  • Se pornește aparatul care rotește roțile și se urmărește în ce loc are circumferința roților (mai specific a jantelor);
  • în funcție de dezechilibrul observat, mecanicul montează contragreutățile special concepute pentru a dispersa greutatea corect în jurul axului roții.

Altfel spus, aparatul respectiv utilizează un sistem de senzori pentru detectarea oricărui dezechilibru al roților. Mecanicul poate identifica chiar și cele mai mici discrepanțe în parametrii roților prin intermediul aparatului de echilibrare. După introducerea informațiilor, aparatul rotește roata și indică mecanicului locurile unde trebuie montate contragreutățile.

De obicei, în service-uri se pot realiza două tipuri de echilibrare a roților: cea standard și echilibrarea HAWEKA. Diferența dintre cele două o face precizia mai mare a echilibrării în cazul metodei HAWEKA – se utilizează echipamente specializate formate din: butuc pentru roată, flansă Haweka, guler autoexpandabil ce redă butucul roții și sistemul de echilibrare în sine. Sistemul Haweka asigură păstrarea integrității jantelor auto, comparativ cu mașinăriile de echilibrare clasice la care atașarea jantei de aparatul de echilibrare se utilizează prin presarea manșonului direct pe fața acestora.

În funcție de carosabilul pe care circuli și de frecvența de utilizare a mașinii, se recomandă ca echilibrarea roților să se realizeze la fiecare 15.000 km parcurși. Dacă nu depășești acest prag, ar fi indicat ca măcar o data pe an să-ți echilibrezi roțile, indiferent de numărul de km parcurși (mai puțin de 15.000 km).

Intrebari frecvente despre echilibrarea rotilor

1.Cât de des ar trebui să echilibrez roțile?

Cel puțin o dată pe an dacă nu circuli prea des cu mașina, la fiecare 15.000 km parcurși dacă ești un șofer activ și de fiecare data când observi una dintre simptomele menționate în acest articol (vibrații, uzură neuniformă, probleme la sistemul de direcție sau suspensii, consum ridicat de carburant).

2. Pot să echilibrez roțile acasă?

Nu. Echilibrarea roților se face într-un service autorizat sub supravegherea unui mecanic cu experiență pe această ramură.

3. Cum recunosc o roată dezechilibrată?

Roata dezechilibrată va avea o uzură neuniformă și va cauza trepidații la nivelul volanului/al scaunului șoferului. Poate fi observată de către șofer cu ochiul liber sau de către un mecanic în service.

4. Ce se întâmplă când nu echilibrezi roțile la mașina?

Din păcate, consecințele neechilibrării roților mașinii sunt costisitoare. Pot apărea probleme la sistemul de direcție al mașinii, la suspensii, cheltuieli de întreținere mai mari sau creștere a consumului de combustibil.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 101

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *