Când vine vorba de martorii de bord ai unei mașini, cel mai enervant este martorul Check Engine. Acest martor se poate aprinde și din cauza unei erori ori a unei defecțiuni minore, dar și din cauza unei probleme ce trebuie adresată în cel mai scurt timp.
Mai mult, unii mecanici îți vor zice că dacă pornește mașina și merge, poți să-l ignori.
Pentru liniștea ta sufletească, citește acest articol ca să vezi ce poate reprezenta martorul Check Engine și dacă reprezintă o problemă majoră.
Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.
Află istoricul mașinii!
Despre Martorul Check Engine
Majoritatea autovehiculelor au un indicator de avertizare al controlului motorului care se activează în cazul unei funcționări defectuoase a motorului sau a sistemelor sale auxiliare. Acesta este amplasat pe tabloul de bord al aproape fiecărui autovehicul.
De obicei, martorul Check Engine poate avea trei culori: galben, portocaliu sau roșu. În cazul în care pe bordul mașinii s-a aprins martorul Check Engine, iar culoarea acestuia este galbenă/portocalie, nu sunt motive de îngrijorare. Activarea martorului, de culoare galbenă/portocalie, se datorează fie unor mici probleme legate de emisiilor de gaze, probleme la capacul rezervorului de combustibil sau este necesară o vizită în service pentru schimbarea uleiului sau bujiilor.
De asemenea, în acest caz, pot fi semnalate probleme de natură electrică sau pur și simplu un nivel scăzut al lichidelor mașinii ( lichid de frână, ulei de motor, lichid de răcire ).
Totuși, culoarea roșie a martorului de bord Check Engine este o problemă majoră. În acest caz, este recomandată oprirea motorului și transportarea mașinii cu ajutorul unei platforme la un service, deoarece se semnalează funcționarea incorectă a motorului, iar utilizarea mașinii în continuare poate duce la defectarea totală a motorului.
În momentul în care se aprinde martorul Check Engine în tabloul de bord, cel mai bine este să treci la studierea cu atenție a cărții de service a mașinii pentru a vedea când a fost ultima vizită în service și ce intervenții au avut loc.
Mai departe, e bine să verifici rezervorul de combustibil ori dacă se aud sunete ciudate de la motor. De asemenea, o verificare a fiecărui tip de lichid pe care mașina îl folosește nu strică (lichid de răcire, lichid de transmisie, lichid de parbriz, lichid de frână, lichid de servodirecție sau ulei de motor).
Dacă nicio sugestie nu te ajută, încearcă să identifici problema cu o diagnoză OBD2 acasă, ori cu o diagnoză profesională la service.
Defecțiuni specifice semnalate de martorul Check Engine
1. Defecțiuni ale sistemului de alimentare cu combustibil
Un scenariu care poate provoca aprinderea martorului check engine este atunci când amestecul carburant-aer se formează necorespunzător. Pentru a restabili funționarea corectă a motorului, este suficientă efectuarea unui plin a rezervorului cu tipul potrivit de combustibil, însă poate fi necesară spălarea sistemului de alimentare cu combustibil și ștergerea codului de eroare.
De asemenea, trebuie verificată conducta de combustibil pentru a te asigura că este etanșă și că pompa de combustibil, filtrul și injectoarele sunt în stare bună de funcționare. Dacă sunt componente nefuncționale, acestea trebuie înlocuite, dar nu te grăbi să înlocuiești injectoarele deoarece acestea pot fi recondiționate la un service auto.
2. Nivelul scăzut al uleiului de motor
O altă situație indicată de martorul check engine poate deteriorarea garniturilor de etanșare ale uleiului, a furtunurilor și a garniturii chiulasei, ori de griparea inelelor racolare de ulei sau de garniturile de etanșare ale valvolinei care duc la un nivel scăzut de ulei.
3. Defectarea senzorului de poziție al arborelui cotit
Un senzor defect poate împiedica pornirea motorului, deci trebuie înlocuit cu unul nou.
4. Componentele defecte ale sistemului de aprindere
Dacă timpul de aprindere este prematur sau întârziat, amestecul carburant-aer nu va arde complet, ceea ce va afecta negativ performanțele motorului. Prin urmare, ar trebui verificată starea bujiilor, a bobinelor de aprindere și a firelor de înaltă tensiune. Dacă se găsesc piese defecte, este necesară înlocuirea cu altele noi.
5. Senzorul de oxigen nefuncțional sau convertizorul catalitic înfundat (defectat)
Dacă convertizorul catalitic este defectat, particulele minuscule pot pătrunde în cilindrii motorului și pot deteriora pereții cilindrilor. Și în acest caz componentele trebuie înlocuite de urgență cu altele noi.
6. Defecțiunile mecanice ale motorului
Lampa de avertizare se poate activa dacă temperatura motorului depășește intervalul standard de
lucru. Motorul trebuie lăsat să se răcească și inspectat vizual.
7. Defectarea calculatorului de bord
Dacă nu s-au depistat defecțiuni după verificarea tuturor sistemelor, trebuie analizată unitatea de control a motorului (UCM), verificarea se va realiza la un service auto.
Cum se șterg codurile de eroare ale calculatorului de bord
Dacă depistați și remediați cauza pentru care martorul check engine este aprins, dar aceasta rămâne activată, ar trebui sa ștergeți codul de eroare din memoria calculatorului de bord.
Pentru automobilele fabricate înainte de anul 2000, primul pas este încălzirea motorului, apoi
oprirea acestuia., urmând scoaterea automobilului de sub curent timp de 10-15 minute, scoțând
borna negativă a bateriei. În acest timp, condensatoarele unității de control se vor descărca
complet, iar codul de eroare va dispărea.
În cazul automobilelor fabricate după anul 2000 și echipate cu un port de diagnosticare, este necesară utilizarea unui instrument de scanare OBD2. Procesul este destul de simplu, se începe prin oprirea motorului și oprirea aprinderii, instrumentul de scanare se conectează la portul de diagnosticare al autovehiculului și comutează aprinderea.
În funcție de ce automobil se testează, poate fi necesar pornirea motorului ulterior. Instrumentul de scanare (testerul de diagnoză) se sincronizează cu mașina urmând instrucțiunile afișate pe ecranul instrumentului de scanare, urmând ștergerea codurilor de eroare din listă, unul câte unul sau toate odată, după salvarea lor în memoria instrumentului de scanare.
Ce se poate întâmpla în cel mai rău caz dacă mergi cu martorul Check Engine aprins?
Martorul Check Engine poate fi prevestitorul unor anumite probleme cauzate de defecțiunile pe care le anunță. Dacă martorul de verificare motor este aprins, nu înseamnă întotdeauna o defecțiune gravă a
motorului, totuși cauza defecțiunii trebuie aflată imediat. Conducerea pentru un timp îndelungat
cu lampa de control al motorului activată poate duce la înrăutățirea situației.
În cele din urmă un autovehicul reprezintă un sistem. Chiar dacă sistemul poate funcționa fără probleme majore când anumite elemente nu funcționează corespunzător, acest fapt pune presiune pe alte părți care se vor defecta în timp, până când sistemul nu va mai funcționa deloc.
În alte cuvinte, în cel mai rău caz, o defecțiune minoră ignorată poate deveni o defecțiune majoră.
Citește mai mult despre martori
Află mai multe despre problemele care pot apărea la mașina ta citind articolele noastre despre matorii auto din bordul mașinii