Tot ce trebuie să știi despre martorul de bord EPC

Distribuie articolul unui prieten

Toate mașinile moderne sunt echipate cu o serie de pictograme luminoase de diferite culori și forme numite martori de bord care se aprind pe tabloul de bord atunci când computerul de bord detectează probleme tehnice cu anumite componente sau sisteme auto.

Cuprins

De exemplu, indicatorul de combustibil se aprinde  când rezervorul de combustibil este aproape gol, în timp ce ledul bateriei se aprinde când tensiunea alternatorului este scăzută sau sistemul de încărcare are o defecțiune. O altă lumină de avertizare care se poate aprinde pe panoul de control este martorul EPC și în secțiunea următoare vă vom spune ce indică o problemă  și ce ar trebui să faceți în această situație.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Ce semnifică martorul EPC aprins?

Ați fost vreodată în trafic cu mașina dvs. și la un  moment dat ați observat că ledul EPC din mașina dvs. s-a aprins? De cele mai multe ori, pe lângă indicatorul luminos de bord EPC, se aprinde și ledul Check Engine.

Sunt șanse să vă întrebați dacă problema este gravă și dacă este periculos să vă continuați drumul. Fără îndoială, ți-ai creat multe scenarii în mintea ta despre durata de viață a vehiculului, costurile de reparație și exemple posibile.

Mai întâi, probabil ar fi cazul să vedem ce înseamnă martorul EPC.

EPC înseamnă Electronic Power Control și indică o problemă cu sistemul de control electronic al vehiculului. Problemele identificate sunt cuprinzătoare. De la o simplă siguranță arsă sau uitarea de a pune capacul la loc la completarea cu ulei de motor, până la o lumină de frână arsă. Prin urmare, semnalul este unul extrem de vag și este imperios necesară prezentarea la un specialist Totuși, dacă se întâmplă în combinație cu alți martori (verifica motor, ABS, EPS etc.), este imperativ să mergi la un service auto profesionist și să verifici starea mașinii prin autodiagnosticare, fiind un semn că problema dumneavoastră e mai gravă decât se putea preconiza.

EPC este prezent in cazul masinilor care fac parte din grupul auto VAG, care cuprinde masinile de la Audi, Volkswaten, Seat, sau Skoda. Un amanunt interesant de precizat este acela ca martorul EPC poate fi intalnit si in cazul unor alte mașini, cu condiția ca acestea sa utilizeze sistemul EPC Volkswagen.

Ce probleme poate ascunde martorul EPC?

Cea mai frecventă problemă  care provoacă aprinderea martorului EPC este supapa de admisie a motorului. Poate fi murdar. În acest caz, supapa trebuie curățată și sistemul resetat prin interfața VAG-COM

O altă cauză pentru aprinderea lămpii de avertizare EPC este calitatea proastă a benzinei sau o defecțiune a componentelor electronice  la nivelul ECU Dacă lampa de avertizare EPC se aprinde singură, aceasta poate avea multe cauze, mai ales electronice. Manualul mașinii menționează și probleme cu pedala de accelerație Când se întâmplă acest lucru, un test de diagnosticare va dezvălui problema reală pe care  o poate întâmpina mașina dvs.

O altă cauză este un „comutator” defect de la pedala de frână de deasupra acesteia ca urmare, luminile din spate au încetat să mai funcționeze. Procesul de schimbare a comutatorului este foarte ușor și piesele costă între 50 și 100 de lei.

Alte situații în care  se aprinde martorul de avertizare EPC:

  • Bujii supraîncălzite (vehicule diesel)
  • Senzor  motor defect 
  • Senzor ABS defect
  • Funcționare defectuoasă a controlului tracțiunii.
  • Probleme cu „cruise control” (pilot automat)
  • Defecțiunea senzorului de turație a motorului.

Cum se repară martorul EPC?

1) Dacă martorul EPC se aprinde însoțit de alți martori de bord (ex: ESP, motor) atunci problema e la sistemul de admisie sau poate indica unele probleme la motor. Cel mai adesea, cauza este de la clăpița de admisie a aerului către motor. Mai exact, această clăpiță e posibil să aibă multe mizerii depuse pe ea. În acest caz, se curăță și apoi trebuie resetată (utilizând o interfață VAG-COM). Este de precizat faptul că aceasta este cea mai frecventă cauză (80% din cazuri), însă nu este exclusă diversitatea (ex: benzină de proastă calitate, componente electronice ECU defecte, etc). Uneori această problemă este însoțită de o variație a turației și/sau lipsa puterii motorului (în unele cazuri motorul intră în safe-mode).

2) Dacă martorul EPC se aprinde singur (fără alți martori la bord) atunci cauzele pot fi multiple și în general sunt de natură electronică. Deși în manualul mașinii se specifică că acest martor se aprinde când este o problemă cu pedala de accelerație, trebuie menționat că aceasta este doar una dintre cauzele posibile (un test de diagnoză, după cum am mai precizat, vă poate indica problema mult mai precis).

Un caz frecvent este defectarea switch-ului de la pedala de frână (se află deasupra pedalei de frână), cauză ce este însoțită și de urmatorul efect: farurile de stop din spate (tail break lights) nu se mai aprind. Operațiunea de schimbare este destul de simplă, iar costurile unui switch pot varia între 30-100lei.

Pot conduce cu acest martor aprins?- Riscuri

Vă recomandăm să fiți precaut dacă observați că ledul de avertizare EPC este aprins, ar trebui să remediați problema cât mai curând posibil. După diagnosticare, cel mai bine este să mergi direct la un profesionist auto care poate clarifica problema mașinii tale.

 Deoarece lampa EPC este încorporată în sistemul de direcție și frânare, pot apărea și alte defecțiuni, așa că problema ar trebui remediată cât mai curând posibil. O defecțiune a acestui sistem, inclusiv a sistemului ABS asociat cu această componentă a mașinii,  poate fi detectată, iar consecințele pot fi foarte grave dacă ar trebui evitat un accident iminent.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 95

2 Comments

  1. Buna ziua ,

    Super explicatie , pe intelesul neprofesionistilor.

    Multumesc.

Comments are closed.