Ce trebuie să știi despre sistemul ESP al unei mașini? – martori bord ESP

Distribuie articolul unui prieten

Siguranța asigură sănătatea, într-o oarecare măsură, iar sănătatea e mai important decât toate. De aceea, o considerăm importantă atât la volan cât și în afara vieții de pe carosabil, iar proiectorii auto care au realizat sistemul automobilelor din ziua de azi s-au gândit la asta înaintea noastră și au încropit un sistem care să asigure acest beneficiu de a evita periclitarea calității vieții când sunem participanți la trafic

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

De aceea, în special din 2014 , în Europa, a devenit o cerință obligatorie ca mașinile să aibă incorporate acest sistem ESP, numărul vieților savate de el crescând considerabil de atunci până în ziua de azi.

Dincolo de aceste beneficii vag explicate, ce este de fapt ESP-ul și de ce îi acordăm atâta importanță, până la urmă?

Ce înseamnă ESP?

Întâi de toate, este necesar să ,,traducem” abrevierea ,,ESP” pentru a putea continua în rezolvarea acestui mister din spatele martorului ESP ce ne apare în bordul mașinii. Într-o traducere standard, aceasta înseamnă ,,Electronic Stability Program”. Pentru o formulare mai lungă și explicată, acesta este un sistem cu rol în menținerea stabilității mașinii în momentul manevrelor pentru a se evita deraparea (fie că ar fi cauzată de condițiile meteo, fie de viteză). Când ESP-ul detectează o pierdere a controlului, va aplica în mod automat un fel de frâne scurte pentru a ajuta vehiculul să se redreseze către direcția pe care șoferul intenționa să o ia.

Avantaje ESP la o mașină

Dacă toate mașinile ar avea incorporate acest program, până la 80% din accidentele cauzate în urma derapajelor ar fi evitate. Aceasta este una din cauzele principale pentru care noi considerăm masivă importanța acestei funcții.

Așadar, iată câteva dintre toate beneficiile cu care vine la pachet acest program:

  • Contracarează derapajul vehiculului
  • Oferă suport eficient în situații critice de conducere
  • Funcțiile cu valoare adăugată oferă o siguranță sporită la condus, comfort și agilitate însemnate.
  • O evitare mai facilă a obstacolelor

Butonul ESP Off

Cu toate că ar putea părea ideal ca această funcție să fie în mod constant activă, deoarece nu știi când și în ce condiții poți întâmpina un drum cu factor de risc ridicat, există totuși câteva momente când existența lui ar putea creea impedimente – pentru asta avem și butonul de dezactivare ,,ESP OFF”.

Dacă, să presupunem, ți-a rămas mașina blocată în zăpadă, noroi, nisip, iar roțile motoare patinează incontrolabil, sistemul ESP își va lua angajamentul de a detecta comportamentul anormal și va tăia din puterea motorului, lucru care nu ajută absolut deloc în astfel de situații.

O altă situație când poate ar fi mai bine ca sistemul ESP să nu existe ar putea fi în cazul unei pene de cauciuc. Practic, înlocuind roata defectă cu cea de rezervă, de dimensiuni mai mici, pe care o ai la îndemână, diferența de mărime dintre roata cu care sistemul ESP este obișnuit și cea de rezervă îl va împiedica să funcționeze conform și de aceea e indicat să fie oprit până vă faceți rost de o nouă roată de dimensiuni ideale. 

Diferența dintre ESP și ESC

Despre sistemul ESP am tot vorbit, dar ce facem cu sistemul ESC?

Nu este o mare filosofie în spate, sunt același lucru. Fie că vorbim despre ESP, ESC, VDC, DSC, etc. toate sunt doar denumiri diferite ale aceluiași tip de sistem de control al stabilității.

De ce se oferă denumiri diferite care creează confuzie, pentru a individualiza același lucru? Simplu, din cauza marketing-ului. Unii producători și-au exprimat în mod clar dorința ca denumirile pentru diverse fncții să fie unificate, așadar iată câteva dintre exemplele cum fiecare marcă își intituleaază propriul sistem de control electronic al stabilității:

  • ESP – Dacia, Ford, Hyundai, Kia, Mecedes-Benz, Renault, Chrystler, Dodge, Opel, Jeep, Saab
  • ESC – Chevrolet
  • DSC- BMW, Mazda, Land Rover, Jaguar, Aston Martin
  • VDIM – Toyota, Lexus
  • VSC – Lexus
  • VDC – Nissan, Subaru, Alfa Romeo, Infiniti
  • DSTC – Volvo
  • ASC – Mitsubishi
  • VSA – Honda
  • MSP – Maserati
  • PSM – Porche
  • CST – Ferrari

Martor ESP aprins – ce e de făcut?

Dacă vă aflați pe o porțiune de drum greu practicabilă, veți observa că martorul ESP se va aprinde, acesta fiind semnalul că atenția dumneavoastră trebuie sporiă, drumul este alunecos, iar sistemul ESP încearcă să își facă treaba.

Ce poți face și este indicat în asemenea situații este să reduci viteza și să circuli cu atenție sporită până reușești parcurgerea porțiunii de drum cu risc ridicat.

Martor ESP aprins fără justificație

Ca orice sistem din dotarea mașinii, și ESP-ul poate prezenta mici erori, poate începe să funcționeze neconfrom și să își facă apariția în situații când nu este cazul.

Câteva dintre motivele neobișnuite pentru care se poate întâmpla acest lucru sunt:

  • Erori de soft (din cauza unei posibile reprogramări neconforme de soft- recomandarea este vizita la un electrician auto specializat pentru reprogramare);
  • Defecțiuni ale coloanei de direcție (coloana de direcție face parte din sistemul de servodirecție cu rol în manevrarea comodă a volanului)
  • Senzorul unghiului de direcție sau senzorii de viteză au o defecțiune (oricare dintre cei patru senzori ar suferi o avarie, unitatea de control nu va mai primi semnale de la aceasta iar ESP-ul nu va mai funcționa, în consecință)

ESP defect – ce e de făcut?

În cazul în care întâmpinați apariții spontane și neconforme ale martorului ESP (cum ar fi în cazurile enumerate anterior, de aprindere nejustificată), ori acest martor nu apare desi vă aflați într-o situație ce i-ar necesita prezența, înseamnă că există o defecțiune la nivelul sistemului, iar soluția poate fi aplicată doar de către electricianul auto specializat, în urma unei diagnoze, de aceea trebuie să vă faceți drum neapărat către primul service auto.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 101