Fiecare componentă a mașinii îndeplinește un rol bine definit în procesul de funcționare pe care îl realizează. Oricât ne-am dori să credem că mașina va avea aceleași performanțe chiar dacă una sau mai multe piese sunt uzate sau defecte, ne înșelăm amarnic. Acest lucru este valabil și pentru sonda Lambda, o piesă importantă din alcătuirea vehiculului.
Cuprins
- Ce este sonda lambda?
- De ce se defectează sonda lambda?
- Simptome ale defecțiunii sondei lambda
- Ce se întâmplă dacă mergi cu sonda lambda stricată?
- Ce face sonda lambda?
- Ce se întâmplă dacă scoți mufa de la sonda lambda?
- Cât costă să schimbi sonda lambda?
Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.
Află istoricul mașinii!
Ce este sonda lambda?
Sonda lambda este un senzor din dotarea vehiculului care măsoară nivelul de oxigen prezent în amestectul de aer-combustibil.
După anii ”80 fiecare mașină deține o astfel de componentă, aceasta fiind vitală în transmiterea informațiilor despre oxigenul disponibil în realizarea combustiei. Pentru a determina corectitudinea amestecului a fost stabilit un interval în care indicatorul trebuie să se încadreze: 01 – 3%. Trebuie urmărit ocazional nivelul la care se situează indicatorul deoarece sonda lambda ajută la reglarea injecției și la controlul unui consum mai mic de combustibil. Dacă sonda este defectă, și performanțele vehiculului vor scădea.
De ce se defectează sonda lambda?
Sonda lambda este unul dintre cei mai sensibili senzori ai mașinii pe care o conduci. Chiar dacă nu ai fost implicat în accidente auto, sau nu ai intervenit cu modificări asupra vehiculului, aceasta se deteriorează în timp din cauza uzurii.
Una dintre cele mai întâlnite cauze ale defectării sondei și aprinderea martorului sonda lambda o reprezintă depunerile de rugină, ulei, particule solide sau praf în interiorul piesei și prezența rezidurilor de impurități care contaminează cum ar fi plumbul sau rezidurile de combustibil.
Alte cauze identificate de către mecanici sunt:
- Uleiul ars care pătrunde în evacuare – duce la blocarea cu reziduri de ulei;
- Instalarea precară a sondei cu gaura de intrare a aerului blocată – lipsa fluxului de aer;
- Creșterea temperaturii și depășirea pragului de 950 grade Celsius – daune cauzate de supraîncălzire;
- Oxidarea firelor senzorului;
- Fire roase de diverse rozătoare sau deteriorate din alte cauze;
- Oxidare sau coroziune în sistemul de evacuare;
- Călătorii scurte și frecvente;
- Utilizarea în exces a combustibilului cu plumb.
În momentul în care problema este identificată și este necesară schimbarea unor piese sau componente este recomandată evitarea pieselor second-hand deoarece nu putem ști cu exactitate gradul de uzură pe care îl posedă.
Simptome ale defecțiunii sondei lambda
Spre deosebire de alte piese din alcătuirea mașinii, sonda lambda nu se strică brusc ci, cu timpul, aceasta începe să dea performanțe din ce în ce mai scăzute.
Există un șir de simptome care îți pot da de înțeles că sonda mașinii tale nu se află în cea mai bună stare. În unele cazuri s-ar putea ca martorul de bord „check engine” să rămână aprins din cauză că sonda lambda nu mai reușește să transmită corect informațiile pe care le adună. Astfel se produc erori, mașina nu mai funcționează corespunzător, lucru care poate duce la aprinderea martorului de bord. O altă simptomă face referire la creșterea consumului de combustibil per numărul de kilometrii – dacă nivelul oxigenului nu poate fi măsurat, raportul determinat de senzor nu va fi unul corect. Alte simptome uzuale sunt:
- Consumul ridicat de combustibil;
- Viteza plutitoare la ralanti;
- Prezența unor bătăi necaracteristice motorului;
- Reducerea puterii motorului;
- Prezența rateurilor;
- O reacție lentă a motorului în momentul apăsării pedalei de accelerație;
- Supraîncălzire gravă a motorului;
- O toxicitate crescută a gazelor de eșapament – miros pătrunzător.
În funcție de tipul combustibilului folosit la vehicul, se pot observa câteva diferențe între simptomele care pot apărea. Astfel, pentru mașinile care utilizează benzină, simptomele sunt:
- Creșterea consumului de benzină;
- O funcționare inegală a motorului, în special în moementul în care este apăsată pedala de accelerație;
- Emisii toxice ridicate ale motorului – miros neplăcut și înțepător din conducta de evacuare;
- Catalizatorul funcționează problematic.
Pentru mașinile cu motor diesel, pot să apară următoarele simptome care să determine deteriorarea sondei lambda:
- În timpul depasărilor mașina se mișcă cu șocuri;
- Creșterea consumului de combustibil;
- Apariția unor disfuncționalități în conducerea mașinii;
- Prezența instabilității motorului la ralanti;
- După oprirea motorului se aude un trosnet în zona sondei;
- Supraîncălzirea sondei lambda până la înroșirea acesteia.
O simptomă mai speciaă dar și mai vizibilă în cazul mașinilor care se alimentează cu motorină poate apărea la prima pornire din zi a vehiculului. Aceasta va „tuși” din cauză că nivelul de oxigen care pătrunde în camera de aprindere este mult mai ridicat decât cel necesar.
Ce se întâmplă dacă mergi cu sonda lambda stricată?
Este posibilă utilizarea mașinii în continuare, chiar dacă sonda lambda este defectă. Nu este recomandat însă. Oxigenul este vital pentru o bună desfășurare a activității motorului. Nivelul necesar poate varia în funcție de marca, modelul mașinii, mediul încojurător, temperature și presiunea barometrică existent. Dacă sonda lambda este defectă, aceasta nu mai are capacitatea de a calcula cu exactitate raportul de aer-combustibil, lucru ce va duce la creșterea consumului de carburant și scurtarea vieții motorului vehiculului.
Ce face sonda lambda?
Rolul esențial al senzorului este determinarea nivelului de oxigen din gazele de evacuare. Astfel, sonda lambda este situată în fața catalizatorului, în colectorul de evacuare. Semnalul electric al senzorului e citit de unitatea de comandă electronica pentru sistemul de injecție a combustibilului. Acesta, pe lângă atribuțiile enumerate, ajută la schimbarea cantității de combustibil furnizată cilindrilor și optimizează compoziția amestecului.
Sonda lambda este gândită în așa fel încât să funcționeze la performanțe maxime pentru un interval de 60.000 – 120.000 km. În funcție de stilul de conducere, condițiile de funcționare a mașinii, și starea motorului, sonda se poate defecta mai devreme sau mai târziu decât ne-am fi așteptat.
Totodată, acest senzor prezintă o sensibilitate ridicată la calitatea combustibilului, utilizarea frecventă a unui carburant de proastă calitate atrăgând cu sine distrugerea definitivă a sondei lambda.
Ce se întâmplă dacă scoți mufa de la sonda lambda?
O bună parte din șoferi iau decizia de a deconecta sonda în momentul în care aceasta se defectează. Într-adevăr mașina va funcționa în continuare, iar ECU va procesa în mod autonom amestecul aer-combustibil. Nu este însă recomandat.
În timp, această decizie nechibzuită va duce la defecțiuni în circuitul motorului și creșterea consumului de carburant.
Indicat ar fi să schimbi piesa defectă cu una nouă pentru a sta fără griji și a te bucura de capacitățile mașinii în siguranță.
Cât costă să schimbi sonda lambda?
Pentru a stabili tariful unei înlocuiri de sondă, se iau în considerare marca și modelul mașinii, prețul piesei și manopera care diferă în funcție de service.
Este recomandat ca înainte de a interveni cu modificări, să se facă o cercetare a ofertelor pentru piese și a prețurilor utilizate de service-uri pentru a fi sigur de decizia luată. Orientativ, prețul întregii operațiuni se situează în jurul sumei de 700 de lei, inclusiv manopera.
Asigură-te că mașina funcționează optim și nu prezintă defecțiuni. Nu ignora simptomele și acordă atenție oricărei schimbări pe care o sesizezi.