Cutia de Viteze Perfectă: Automată vs. Manuală – Cum Alegi?

Distribuie articolul unui prieten

Poate părea irelevant, dar pentru mulți șoferi și pasionați de mașini, dezbaterea dintre cutia de viteze automată și cutia de viteze manuală este una foarte importantă. Încă nu am auzit pe cineva să se ia la bătaie pe acest subiect, dar, într-adevăr, am întâlnit de multe ori persoane care zic că cei care conduc o mașină automată nu sunt șoferi adevărați.

Cuprins

Pe cealaltă parte, am întâlnit și șoferi de automată care zic că șoferii de manuală sunt înapoiați și nu vor să țină pasul cu progresul. Bineînțeles, există și categoria oamenilor care se bucură și de sistemul oferit de mașinile automate și de cele manuale. Sau nu le pasă de acest subiect pentru că lor le trebuie o mașină care își face treaba și nimic altceva.  

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Așadar, în acest articol vom explora subiectul cutiei de viteze de la mașină, dacă aceasta ar trebui să fie automată sau manuală. Care este mai potrivită și cum alegem ce fel de mașină să conducem? Ești mai bărbat dacă ai o mașină manuală sau este mai confortabil să nu fii nevoit să faci o mișcare în plus atunci când ești la volan?

Cum funcționează cutia de viteze manuală?

Un lucru e cert, când conduci o mașină cu o cutie de viteze manuală, dai de schimbător ca de maneta la jocurile de noroc, dar fără să ai parte de bonusuri casino avantajoase. Și asta pentru că o cutie de viteze manuală este un sistem mecanic care permite șoferului să schimbe treptele de viteză ale mașinii manual, printr-o pedală și o manetă.

Iată cum funcționează pe scurt:

  1. Componente cheie: Cutia de viteze manuală este formată din diferite componente, cum ar fi arborele de intrare (conectat la motor), arborele de ieșire (conectat la roțile mașinii), ambreiajul și un set de angrenaje sau trepte de viteză.
  2. Ambreiajul: Înainte de a schimba treapta de viteză, trebuie să declanșați ambreiajul. Ambreiajul este un dispozitiv care separă temporar motorul de sistemul de transmisie, permițând schimbarea fără a afecta direct puterea motorului.
  3. Angrenajele: Cutia de viteze conține un set de angrenaje cu diferite dimensiuni. Fiecare treaptă de viteză are două angrenaje – un pinion atașat la arborele de intrare și o roată mare atașată la arborele de ieșire. Aceste angrenaje diferă în mărime, ceea ce modifică raportul dintre turații și viteză.
  4. Schimbarea treptelor: Atunci când doriți să schimbați o treaptă de viteză, declanșați ambreiajul, apoi mutați levierul (schimbătorul / maneta / sau cum vrei să-i mai spui) de schimbare în poziția corespunzătoare treptei dorite. Acest lucru conectează angrenajul corespunzător la arborele de intrare cu cel de ieșire.
  5. Declanșarea ambreiajului: După ce ați selectat treapta de viteză, eliberați treptat pedala de ambreiaj. Prin acest proces, angrenajele treptei de viteză selectate se potrivesc cu angrenajele arborelui de intrare, iar puterea este transmisă de la motor la roțile mașinii.
  • Controlul turațiilor: Alegerea corectă a treptelor de viteză vă permite să controlați nivelul de turații ale motorului în funcție de cerințele de viteză și de condițiile de conducere.

În esență, cutia de viteze manuală vă oferă controlul direct asupra schimbării treptelor de viteză, permițându-vă să adaptați puterea motorului la nevoile de conducere și teren.

Ceea ce este puțin mai solicitant pentru șoferii începători este utilizarea pedalei de ambreiaj și folosirea schimbătorului. Atunci când schimbăm vitezele, trebuie să acționăm și o a treia pedală, cea a ambreiajului. Școala de șoferi din România este foarte mult acaparată de acest proces al schimbatului de viteză folosind schimbătorul clasic și pedala de ambreiaj.

Este un efort de coordonare destul de mare pe care șoferii de toate vârstele trebuie să îl facă. Dar pentru cei mai mulți, acest impediment este depășit cu suficientă practică.

Cum funcționează cutia de viteze automată?

Cutiile automate sunt visul împlinit pentru tinerii șoferi care nu își doresc să-și bată capul cu ambreiajul, schimbătorul, și tot jocul cu vitezele liber-a întâia-a doua-a întâia-liber pe care majoritatea trebuie să-l facem constant în traficul din oraș.

Așadar, o cutie de viteze automată este un sistem complex care ajustează treptele de viteză ale mașinii în mod automat, fără intervenția manuală a șoferului. Iată cum funcționează pe scurt:

  1. Convertizor de Cuplu: În locul ambreiajului utilizat în cutiile de viteze manuale, cutiile de viteze automate utilizează un convertizor de cuplu. Acesta este un dispozitiv hidraulic care permite transferul de cuplu (putere) între motor și transmisie într-un mod fluid.
  2. Planetare și Angrenaje Epicicloidale: Cutiile automate utilizează seturi complexe de angrenaje planetare (sau epicicloidale) pentru a oferi diferite trepte de viteză și pentru a regla automat raporturile de viteză. Acestea constau în angrenaje interconectate care pot crea combinații variate de viteză și cuplu.
  3. Computer și Senzori: Cutiile automate moderne sunt controlate de un computer (unitate de control electronică sau ECU) care primește informații din senzori, precum viteza mașinii, turațiile motorului, poziția pedalei de accelerație și alți parametri importanți pentru performanța vehiculului.
  4. Programare și Algoritmi: Computerul are în programul său algoritmi complexi care decid în mod automat când să schimbe treptele de viteză. Aceste decizii se bazează pe informațiile primite de la senzori și pe o serie de parametri predefiniți, precum performanța, economia de combustibil și confortul de conducere.
  5. Schimbarea Treptelor de Viteză: Pe măsură ce mașina accelerează, computerul decide când să schimbe treptele de viteză. Acest proces poate implica deschiderea și închiderea unor clapete hidraulice pentru a controla fluxul de ulei în diferite părți ale cutiei de viteze, schimbând astfel treptele.
  6. Moduri de Conducere: Cutiile automate pot avea diferite moduri de conducere, precum modul economie, sport sau manual, care permit șoferului să influențeze comportamentul cutiei de viteze în funcție de preferințe și condiții.

În ansamblu, cutiile de viteze automate sunt proiectate pentru a oferi o experiență de conducere mai comodă, fără necesitatea schimbării manuale a treptelor. Ele utilizează tehnologie avansată pentru a adapta automat schimbarea treptelor la stilul de conducere și condițiile de drum.

În cazul unei mașini automate, pe măsură ce accelerezi tot mai mult mașina, cutia automată va schimba singură vitezele.

Este adevărat și că o mașină automată este mai piperată din punct de vedere al prețului, dar tehnologia se plătește. O cutie de viteze automată costă și mai mult în cazul în care are nevoie de reparații și are nevoie să îi fie schimbat constant, spre deosebire de cutia manuală.

Cum alegi între o cutie manuală și o cutie automată?

Decizia nu este grea dacă știi la ce criterii să te uiți atunci când alegi mașina pe care o vei cumpăra. Să ne uităm la aceste criterii și după doar câteva minute îți vei da seama care este mașina care ți se potrivește cel mai mult în funcție de stilul de condus pe care îl practici, de confort, de buget și de preferințele de la volan.

  • Confortul în timpul condusului – Dacă vei analiza din punct de vedere al dificultății de condus, cutia automată are câștig de cauză. Ai doar două pedale (frână și accelerație), nu există schimbător și poți foarte ușor să nu acorzi atenție decât traficului. Din punct de vedere al utilizării, o mașină automată ar putea fi recomandată mai mult celor care se deplasează prin oraș. Având în vedere că trebuie să oprești foarte frecvent, ai semafoare și treceri de pietoni. Dacă mașina ta te poartă doar pe drumuri lungi, cutia automată nu se mai face simțită atât de mult.
  • Costurile – O mașină automată costă din start ceva mai mult, prețul pentru reparații este mai mare, iar cutiile automate au sisteme mecanice mult mai complicate, manopera fiind și ea mai scumpă. La acest capitol câștigă cutiile manuale.
  • Consumul – Consumul nu este neapărat afectat de cutia de viteze. Cu toate acestea, atunci când ai o cutie automată, ai putea fi tentat să accelerezi mai mult mașina, ceea ce ar putea duce la un consum crescut.
Distribuie articolul unui prieten