Despre EGR și rolul Supapei EGR – merită să o închizi?

Distribuie articolul unui prieten

Datele publicate de Parlamentul European ne arată că transportul rutier reprezintă aproximativ o cincime din emisiile de CO2 la nivelul UE. Conform unui studiu realizat de Agenția Europeană de Mediu, din totalul de gaze cu efect de seră emise de către mijloacele de transport, 60,6% provin doar de la mașinile personale ale indivizilor. Acesta ar fi unul dintre motivele pentru care se încurajează în mod continuu utilizarea mijloacelor de transport în comun. Există totuși persoane care nu agrează această idee. Din fericire, problema diminuării noxelor a fost ridicată încă din 1970, când supapa EGR  a fost considerată o bună măsură în acest sens.

Cuprins

În acest articol vom discuta despre ce este EGR-ul, ce rol are, defecțiuni ale supapei și consecințele anulării sale.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Ce este supapa EGR?

Întâlnită sub denumirile „supapa EGR”, „valva EGR” sau pur și simplu „EGR”, este o piesă care se găsește pe motoarele tuturor mașinilor, indiferent dacă motorizarea este de tip diesel sau benzină. Aceasta constă într-un sistem care reintroduce gazele rezultate în urma arderilor inițiale înapoi în motor. EGR-ul face legătura între sistemul de admisie și cel de evacuare al autovehicului.

EGR provine de la Exhaust Gas Recirculation. După cum sugerează și numele, această piesă reintroduce o parte din gazele deja arse. În momentul în care gazele ies din camera de ardere acestea au o temperatură de peste 700 de grade Celsius. Cu ajutorul EGR-ului, acestea intră în contact cu oxigenul și mai apoi sunt scăzute la o temperatură de 200 de grade Celsius în vederea reintroducerii în circuitul de admisie și cilindri fără a provoca probleme. De obicei, EGR-ul funcționează în condiții optime între 1200 – 3000 rpm însă nu este o regulă general valabilă, acestea variind în funcție de producător și de caracteristicile tehnice pe care acesta le stabilește.

Care este rolul ei?

Prin recircularea gazelor din sistemul de evacuare înapoi în cel de admisie, EGR-ul ajută la reducerea emisiilor de noxe în atmosferă, deci o poluare mai scăzută a mediului încojurător. Totodată, aceasta ajută și la reducerea cosumului de combustibil, iar pentru mașinile care funcționează pe benzină, cu ajutorul EGR-ului se poate reduce nevoia mașinii de a funcționa cu o benzină aditivată.

Tipuri de EGR

Supapa EGR poate fi de două feluri:

  • Sistem de recirculare simplu:

Acesta funcționează după următorii pași: admisie, combustie, emisie, recirculare de gaze și mai poi din dou admisie.

  • Sistem de recirculare cu răcire imediată:

Acesta presupiune o mentenanță la nivel mai ridicat însă cu o eficienă a performanțelor crescută. În acest gaz, supapa EGR este dotată cu tuburi centrale prin care gazele de evacuare circulă. Lichidul de răcire curge pe lângă acestea și astfel preia din căldura emanată de gaze, rezultând o creștere a densității gazelor care vor fi reintroduse în motor.

Toate supapapele EGR sunt prevăzute cu o componentă care determină nivelul de gaze noccive care urmează să fie reintroduse în admisie. Ea poate fi ajustată pentru a menține echilibrul, fluxul și presiunea existente în galeria de admisie.

Simptome și defecțiuni ale EGR

Gazele nearse care rămân blocate în EGR pot duce în timp la blocarea pe „deschis” sau „închis”, determinând una dintre defecțiunile menționate mai sus. Este recomandată o curățare preventivă măcar o dată pe an în vederea evitării problemelor mai grave care pot apărea.

Există mai multe simptome care pot semnaliza posibile defecțiuni ale supapei EGR. Dintre aceștia amintim:

  • Plecare dificilă de pe loc;
  • Performanță scuăzută a motorului;
  • Emanarea unui fum de culoare neagră pe eșapament;
  • Apariția de erori în bord (martorul Check Engine de obicei);
  • Motorul nu funcționează în parametri normali;
  • Motorul își un timp mai îndelungat pentru încălzire.

O altă problemă cu care șoferii se pot confrunta este legată de funcționarea defectuoasă a vehiculului la ralanti. În acest caz este vorba despre o blocare pe poziția „deschis”, gazele de eșapament întorcându-se în mod continuu din evacuare înapoi în admisie. Dacă mașina este subturată, lipsa oxigenului în arderi poate duce la oprirea bruscă a acestuia și chiar la posibile depuneri de carbon pe bujii. Pe lângă acesta, există cazuri în care conducătorul auto poate resimți miros de combustibil în special în partea din spate a mașinii sau, dacă situația este mai gravă, chiar în interior. Dacă supapa EGR nu funcționează la parametrii optimi, motorul este nevoit să consume mai mult combustibil pentur a-și menține performanțele și astfel o canitate mai ridicată de hidrocarburi nearse vor fi eliberate direct.

Dacă se constată una din simptomele menționate este recomandată vizita la un service auto deoarece prin ignorarea acestui aspect, se pot deteriora și și alte componente precum alte componente din jurul supapei sau chiar partea electrică a mașinii. Ține minte că dacă numărul emisiilor este prea mare mașina ta nu va trece Inspecția Tehnică Periodică.

Se poate circula cu un EGR defect?

EGR-ul defect nu poate fi definit într-un singur mod. Acesta fie rămâne pe una dintre pozițiile „deschis” sau „închis”, fie se înfundă prin acumularea depunerilor de carbon care au fost emise peste limita normală. În funcție de cauza pentru care este considerat ca fiind defect, acesta fie va avea performanțe scăzute, fie va cauza aprinderea martorilor în bord, fie, în cazurile mai grave, se va opri brusc în timpul circulării cu un nivel scăzut al rotațiilor pe minut. Foarte mulți șoferi din mediul urban se confruntă cu probleme la supapa EGR din cauza aglomerației care se creează zilnic și a distanțelor scurte care se parcurg într-un timp prea mare.

Așa arată un EGR infundat

În teorie, dacă șoferul se confruntă cu probleme de acest gen, vizita imediată la service ar fi soluția ideală În practică însă, există și cazuri în care conducătorii auto conștientizează problema dar aleg să utilizeze mașina în continuare, chiar și dacă aceasta are performanțe mai scăzute decât în mod normal. O altă situație este reprezentată de persoanele care așteaptă ca supapa să se defecteze pentru a o putea anula, însă, nu este o decizie bună și nici legală.

Care sunt consecințele anulării supapei EGR?

Orice modificare adusă mașinii trebuie autorizată de Registrul Auto Român. Dacă șoferul, în cunoștință de cauză, își anulează supapa EGR, acesta poate fi sancționat conform OG 78/2000 și OG 81/2000. Decizia introducerii obligatorii a acestei piese este legată de dorința de reducere a noxelor emise în atmosferă care duc la crearea efectului de seră. Astfel, supapa ajută în protejarea mediului înconjurător prin rolul pe care îl are, anume de reardere a gazelor de evacuare. Performanțele mașinii vor crește cu siguranță în urma anulării EGR-ului însă consecințele cântăresc cu siguranță mai mult.

UE își propune ca până în 2030 emisiile provenite de la mașini și camionete să scadă cu până la 55%. Acest lucru este posibil prin adoptarea de către publicul larg a mașinilor de tip electric cu emisii zero. Însă, până la momentul în care majoritatea șoferilor vor deține o mașină de tip electric, supapa EGR rămâne o componentă cheie în realizarea acestui obiectiv. Am aflat cum funcționează, care este rolul său, ne mai rămâne doar să o întreținem corespunzător.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 91