Totul despre ITP – Inspecția Tehnică Periodică – spaima șoferilor

Distribuie articolul unui prieten

În vederea atingerii unui grad cât mai ridicat de siguranță pe drumurile publice, au fost introduse diferite asigurări precum RCA sau CASCO, dar și așa-numite „teste” pe care autovehiculele trebuie să le promoveze pentru a rămâne în continuare active. În acest articol vom discuta despre ITP și scopul acestuia, care sunt prețurile aferente unui ITP, perioada de valabilitate a acestuia și consecințele care apar în momentul în care conducătorii auto iau decizia neinspirată de a utiliza vehiculul în afara perioadei de valabilitate a ITP-ului.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Ce înseamnă „ITP”?

Un termen cunoscut de toți șoferii și ușor de memorat – „ITP”. Prescurtarea vine de la cuvintele Inspecție Tehnică Periodică, o verificare pe care șoferii trebuie să o realizeze periodic, după cum sugerează și numele, pentru a avea dreptul de a utiliza legal vehiculul.

Ce este ITP?

Operațiunea de verificare periodică a părții tehnice a unui automobil este obligatorie și presupune supunerea acestuia unor „teste” precum verificarea nivelului de poluare asupra mediului înconjurător, a siguranței autoturismului și dacă acesta este utilizat în concordanță cu categoria de folosință. Este foarte important să ai ITP-ul valabil atunci când achiziționezi o mașină.

Sunt necesare o serie de acte pentru a putea efectua ITP-ul vehiculului la un service autorizat. Acestea sunt:

  • Cartea de Identitate a Vehiculului (CIV) – în original și securizată de Registrul Auto Român (RAR);
  • Talonul/Certificatul de Înmatriculare al vehiculului – în original sau, dacă este cazul, autorizația provizorie de circulație;
  • Polița RCA (Răspundere Civilă Auto) valabilă la data realizării ITP-ului;
  • Actul de identitate în original al persoanei care se prezintă cu automobilul la service;
  • Dacă mașina aparține unei societăți de leasing, este necesară o copie după cartea de identitate a mașinii ștampilată de proprietar care să conțină mențiunea „conform cu originalul”.

În momentul prezentării la Inspecția Tehnică Periodică, proprietarul mașinii are obligația de a prezenta documentele enumerate mai sus și să respecte termenele de realizare a ITP-ului aferente categoriei vehiculului.

Verificare ITP

Există posibilitatea ca data efectuării ultimului ITP să fie uitată sau să fie reținută greșit. Pentru a scăpa de îndoieli, proprietarul vehicului are două soluții: fie caută și verifică data reviziei ITP pe talonul din Certificatul de Înmatriculare, fie realizează o verificare online – rapid și ușor.

În cel de-al doilea caz, persoana care dorește să verifice valabilitatea ITP-ului va trebui să completeze formularul oficial al Registrului Auto Român – iar apoi să completeze formularul cu seria Cărții de Identitate a Vehicului (CIV) sau cu seria caroseriei mașinii. Formularul RAR este aici.

Ce se verifică la mașină la ITP?

Gândul că s-ar putea să nu treacă ITP-ul îi îndeamnă pe mulți șoferi să programeze în avans o vizită la service pentru a vedea care sunt punctele tari și punctele slabe ale mașinii, ce trebuie îmbunătățit ș ice trebuie reparat sau înlocuit. Astfel, nu încape loc de îndoială că mașina va deveni utilizabilă doar dacă este împinsă sau urcată pe o platformă.

La ITP se verifică următoarele aspecte:

  • discurile/plăcuțele – să nu fie deteriorate excesiv (să aibă material de fricțiune și să nu fie crăpate);
  • conductele de frână – se nu existe părți ruginite și furtune de cauciuc deteriorate;
  • direcția – se verifică sistemul de direcție iar în cazul în care acesta nu este conform standardelor va trebui reglat și problemele existente rezolvate (bucșe, pivot sau capuri de bară);
  • anvelopele – dimensiunea să fie corespunzătoare cu cele din Cartea de Identitate a mașinii;
  • luminile – se controlează toate luminile pentru a stabili funcționalitatea lor: farurile, luminile de semnalizare, luminile de poziție, cele de frână, cele de avarie și cele de pe spate. Luminile neomolofate (xenoane aftermarket) sunt interzise;
  • jantele și pneurile – se verifica gradul de deterioare și adâncimea benzii de rulare a pneurilor ( min 2 mm);
  • parbriz – să nu existe fisuri sau crăpături;
  • ștergătoare – să fie funcționale și să nu prezinte rupturi sau găuri în cauciuc (se verifică atât cele de la parbriz, cât și cel de pe lunetă);
  • lichidul de spălare geamuri – este o condiție eliminatorie la ITP și este recomandat ca nivelul acestuia să fie unul optim;
  • combustibil și ulei de motor – la ITP se testează nivelul de emisii al mașinii. Dacă se depășesc limitele legale acceptate pentru noxele corespunzătoare normelor Euro ale mașinii, aceasta nu va putea trece ITP-ul;
  • scaunele și centurile de siguranță – e verificată funcționalitatea centurilor de siguranță, modul de cuplare-deblocare a acestora și gradul de deteriorare pe care îl prezintă. Când vine vorba despre scaune, cel cu o importanță mai ridicată este cel al șoferului, verificandu-se dacă poate fi reglat în înălțime și poziție (în față și în spate);
  • claxon – să poată fi utilizat printr-o apăsare scurtă;
  • luminile de avertizare de pe panoul de instrumente: se verifică dacă funcșionează vitezometrul și dacă se aprind și se sting toate luminile în momentul în care se introduce cheia în contact;
  • plăcuțele de înmatriculare – să fie curate și lizibile; să nu prezinte modificări, ștersături sau să fie colorate cu markerul;
  • pachetul legislative obligatoriu – acesta include trusa de prim ajutor, triunghiurile reflectorizante, stingătorul și vesta reflectorizantă. Elementele menționate anterior trebuie să fie complete și valabile.
  • suspensiile – să nu prezinte defecte;
  • foliile – prezența foliilor pe suprafața vitrată neomolofate de RAR este interzisă;

În cazul în care automobilul a fost respins, proprietarul vehiculului nu mai are dreptul să circule cu acesta după data expirării din talon. De aceea, se recomandă prezentarea cu autovehiculul la ITP cu câteva zile înainte de data expirării ITP-ului deoarece astfel veți avea timp să modificați și să remediați diferitele defecțiuni remarcate pentru ca mai apoi să prezentați din nou la ITP înainte de expirarea acestuia.

Cât costă ITP în 2023?

Tariful unei Inspecții Tehnice Periodice diferă în funcție de service-ul ales pentru inspecție, dar și de vehiculul pe care îl conducem. Prețurile încep de la 80 de lei și pot depăși suma de 150 de lei. Mai jos vom prezenta o lista a categoriilor de vehicule și prețul aferent ITP-ului.

Astfel, vom avea:

  • pentru motociclete sau mopede, tariful unui ITP poate varia între 80 – 100 de lei;
  • pentru un autoturism pe benzină 120 – 130 de lei;
  • pentru cele cu motoare diesel minim 150 de lei;
  • în cazul autoturismelor 4×4 și al microbuzelor depășeste 150 de lei.

La cât timp se face ITP?

Perioada de valabilitate a ITP-ului variază în funcție de perioada pe care un vehicul o are din momentul lansării sale pe piață. Conform legislației în vigoare, durata ITP-ului este:

  • pentru mașinile noi – valabil 3 ani;
  • vehiculele cu mai puțin de 8 locuri – valabilitate 2 ani;
  • automobile mai vechi de 12 ani – valabilitate 1 an;
  • mașini transport persoane (taxi și microbuze/autobuze/autocar) – valabilitate 6 luni;
  • autovehicule transport mărfuri cu masa peste 3.500kg – valabilitate 1 an;
  • automobile transport mărfuri cu masa sub 3.500 kg – valabilitate 1 an;
  • motociclete, mopede, vehicule cu 3 roți și cvadricicluri – valabilitate 2 ani.

Ce se întâmplă dacă ai ITP expirat și cât poți circula fără ITP valabil?

Circularea cu un autoturism care are ITP-ul expirat este strict interzisă în România, reprezentând o contravenție, atrăgând astfel după sine o penalizare cu 9 – 20 puncte de amendă, adică de la 1300 – 2900 lei.

De asemenea, Poliția va reține vinovatului Certificatul de Înmatriculare al mașinii sau Talonul și va confisca plăcuțele de înmatriculare. Pe lângă aceste sancțiuni, șoferului îi va fi înmânată și o dovadă denumită „fără drept de circulație” care atestă că mașina nu poate fi mutată de la locul faptei decât dacă este împinsă sau urcată pe o platoformă.

Pentru a redobândi talonul mașinii, următorul ITP va fi realizat obligatoriu la RAR.

Trebuie reținut faptul că ITP-ul este un element care trebuie luat în calcul în momentul în care ne gândim la siguranța personală dar și a pasagerilor din mașina pe care o conducem. Recomandăm precauția în locul ignoranței și vă sfătuim să utilizați toate metodele de verificare ale valabilității ITP-ului dar și starea mașinii prin intermediul vizitei dinaintea „testului”.

Stații ITP autorizate RAR

Nu toate service-urile sunt autorizate de RAR pentru a realiza Inspecții Tehnice Periodice. De aceea, Registrul Auto Român pune la dispoziție șoferilor o lista online a unităților autorizate pentru efectuarea de ITP-uri automobilelor care solicită acest lucru.

Lista este publică, tot cee ace trebuie făcut fiind selectarea județului dorit.

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 101