Ce este Registrul Auto Român, ce acte sunt necesare la RAR, și când ai obligația să treci pe acolo?

Distribuie articolul unui prieten

Pentru mulți șoferi români RAR-ul (Registrul Auto Român) este una din multele autorități care te freacă la melodie ca să circuli legal cu automobilul personal.

Cuprins

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Fie trebuie tu să te duci la un centru RAR pentru a obține talonul sau a face ITP-ul, fie RAR-ul vine la tine cu un control în trafic pentru a verifica în ce stare mai e mașina cu care circuli.

Dar trecând peste glume, Registrul Auto Român este un organ de control esențial fără de care străzile din România ar deveni mult mai periculoase decât sunt deja. 

Dă-ți seama ce-ar fi pe străzi dacă toate hârburile aduse din străinătate ar putea circula fără nicio problemă, fără măcar un filtru care să-i oblige pe noii proprietari măcar să-și schimbe frânele ca să nu comită vreo nenorocire.

Orice părere ai avea despre RAR, ca să nu ai probleme când ai de-a face cu el, e bine să înțelegi ce reprezintă, cum funcționează și cum să te pregătești în caz că te trage pe dreapta.

Ce este Registrul Auto Român? (RAR)

Registrul Auto Român (R.A.R) este un organism tehnic de specialitate cu funcția de autoritate competentă în domeniul vehiculelor rutiere, siguranţei rutiere, protecţiei mediului înconjurător şi asigurării calităţii. Autoritatea RAR este desemnată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Și conform site-ului oficial https://www.rarom.ro/, Registrul Auto Român are următoarele atribuții:

  • acordă omologări de tip naţionale și certificate de autenticitate vehiculelor rutiere, sistemelor, componentelor şi entități tehnice separate ale acestora (în afară de automobile se referă la: remorcă, ataș, rulotă remorcată, modificări aduse caroseriei, etc.) 
  • acordă omologări individuale pentru vehiculele rutiere
  • efectuează inspecții tehnice periodice pentru anumite categorii de autovehicule
  • autorizează stațiile de inspecţie tehnică periodică şi controlează activitățile de ITP.
  • transpune acquis-ul comunitar referitor la vehicule rutiere şi la inspecţiile tehnice periodice (Adică are în vedere aplicarea tuturor drepturilor și obligațiilor comune care decurg din statutul de stat membru al Uniunii Europene, în ceea ce ține de transportul de mărfuri și de persoane.)
  • autorizează atelierele care efectuează lucrări de montaj, reparare şi verificare a vehiculelor şi componentelor acestora
  • certifică sistemului de management al calităţii
  • participă la lucrările Forumului Mondial pentru Armonizarea Reglementărilor Vehiculelor (WP 29) a Comisiei Economice pentru Europa a ONU

Pe scurt, RAR-ul autorizează și verifică ce vehicule pot circula pe stradă, ce elemente poți să le adaugi, ce stații ITP și service-uri auto pot să funcționeze legal și urmărește ca normele din domeniu în vigoare în România să corespundă cu normele UE.

Când te duci la RAR?

În general, ca proprietar al unui automobil înmatriculat în România, nu prea ai de-a face cu RAR-ul în mod direct. Dar există destule situații pentru care este necesar să treci pe la Registrul Auto Român.

Când îți cumperi o mașină din străinătate

Poate cel mai comun caz când te duci la RAR, în prezent, este pentru a obține un nou certificat de identitate al vehiculului pentru mașinile înmatriculate în Uniunea Europeană. 

Înainte de a putea înmatricula o mașină adusă din străinătate trebuie să treci pe la RAR pentru a realiza o inspecție tehnică periodică, a identifica și autentifica mașina. 

Nou! Citeste despre RAR Auto-Pass aici.

Pentru aceasta, e nevoie să-ți faci o programre și să te prezinți cu toate documentele din lista de acte necesare la RAR.

Acte necesare RAR

– actul tău de identitate

– cerere activitate RAR (cererea se va completa olograf de către solicitant pe propria sa răspundere, va fi semnată în prezenţa angajatului RAR care efectuează activitatea)

– documentul de înmatriculare din țara de origine;

– certificatul de conformitate (CoC) emis de producătorul vehiculului (obligatoriu pentru vehiculele ale căror emisii poluante și CO2 au fost măsurate în conformitate cu procedura WLTP, de regulă vehicule fabricate după data de 31.08.2018).

În pregătirea documentelor necesare la RAR este important să ai în vedere că va trebui să apelezi la un traducător autorizat pentru a traduce factura de achiziție și unul din documentele din țara de proveniență, din care să reiasă data primei înmatriculări.

Eliberarea unui duplicat al Cărții de Identitate al Vehiculului

O altă cauză foarte comună pentru o vizită la RAR este pentru a obține un duplicat al CIV.

În caz că ți-a fost furată mașina cu tot cu acte, le-ai pierdut sau ai tăiat salam pe CIV, poți obține un duplicat depunând următoarele acte:

  • – cerere activitate RAR (cererea se completează olograf și se semnează în prezenţa angajatului R.A.R. care efectuează lucrarea);
  • – actul de identitate;
  • contractul de vânzare-cumpărare sau factură (actul care indică calitatea de proprietar);
  • – *Actului de reprezentare legală, dacă mașina nu e pe numele tău(împuternicire notarială, dacă deţinătorul este persoană fizică, sau delegaţie, dacă deţinătorul este persoană juridică).

Când faci orice fel de modificări autovehiculului (Când îți pui GPL pe Logan)

Și nu în ultimul rând, dacă vrei să-ți vopsești mașina roz sau să-ți pui GPL pe Logan, atunci trebuie să treci pe la RAR. 

În România, instalațiile auto de alimentare cu GPL sau GNC sunt acceptate numai dacă producătorii acestora au obținut pentru instalațiile respective certificarea de la RAR și numai dacă montajul instalațiilor certificate se face în unități autorizate de RAR pentru această activitate. 

Ulterior montării instalației, trebuie să te prezinți la una dintre reprezentanțele teritoriale RAR pentru menționarea montajului în cartea de identitate a vehiculului (CIV).

Același scenariu se aplică și atunci când vrei să îți vopsești mașina în altă culoare ori să îți înlocuiești motorul.

Ce trebuie să știi dacă te oprește RAR-ul?

Poți să ocolești jumătate de oraș ca să nu vezi RAR-ul în fața ochilor. Dar tot te poți întâlni cu un echipaj de control tehnic în trafic RAR, care stă la pândă împreună cu un echipaj de poliție.

Dacă nimerești în situația asta, trebuie să fii pregătit să treci de control.

Controlul RAR se va uita în primul rând la dotările obligatorii ale autovehiculului:

Fiind un echipaj de control tehnic, nu fi surprins dacă începe să îți verifice starea tehnică a mașinii. Dacă ai probleme instalația electrică de iluminare și semnalizare, sistemul de frânare sau de direcție, probleme majore la șasiu ori caroserie, sau anvelope uzate, atunci te poți aștepta ca RAR-ul să-ți rețină cartea de identitate a vehiculului.

Distribuie articolul unui prieten