Mașini electrice în România – merită sau nu?

Distribuie articolul unui prieten

Chiar dacă deții sau nu mașină, te interesează sau nu domeniul autovehiculelor, atunci măcar o dată ai auzit de subiectul despre care vom vorbi astăzi, mașinile electrice.

Vehiculele electrice au avut un proces lung de parcurs până astăzi, existența lor începe să fie cunoscută încă din anul 1828, aproximativ acum 200 de ani! Pe atunci încă nu le puteam numi mașini deoarece nu aveau forma standard cu care suntem obișnuiți astăzi, ci arătau mai mult ca niște trăsuri.

Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.

Află istoricul mașinii!

Sursa: Rare Historical Photos

Fiecare invenție de atunci a dus la apariția mașinilor electrice de astăzi. În 1884, britanicul Thomas Parker a realizat prima mașină electrică în Europa, urmat șase ani mai târziu de scoțianul William Morrison, prezentând în America un vehicul similar.

Deși au fost primite destul de bine, ele au reprezentat niște compromisuri pe care publicul nu era în totalitate dispus să le facă. Odată cu dezvoltarea continuă a rețelei de drumuri, oamenii au solicitat mașini mai rapide, care să aibă o autonomie mai mare și care să presupună o alimentare mai de scurtă durată. Din cauza acestor motive, atenția lor s-a îndreptat spre vehiculele cu motoare cu ardere internă, lăsându-le deoparte pe cele electrice.

Însă ele nu au fost complet abandonate, căci în anii ’70, diverși producători au început să experimenteze din nou acest concept al vehiculelor electrice, doar că într-un mod timid, neîndrăznind să se aventureze asupra tehnologiei electrice.

Interesant este că ideea de bază a mașinilor electrice nu a fost abandonată complet, căci s-a încercat de multe ori relansarea diferitor vehicule pe piață, dorind să atragă clienții spre inovație, ca de exemplu: EV1 de la GM, Roadster de la Tesla și Nissan Leaf.

Câte tipuri de mașini electrice există?

Automobilele care funcționează 100% pe bază de electricitate mai sunt cunoscute de către publicul larg drept „electric vehicles” sau după acronimul „EV”. Pe lângă acestea mai există patru tipuri de mașini unde motorul electric lucrează concomitent cu motorul termic, precum PHEV – Plug-In Hybrid Electric Vehicle, MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle, EREV – Extended Range Electric Vehicle și HEV – Hybrid Electric Vehicle.

Cele 100% electrice pot fi clasificate în două categorii, având în vedere sursa de energie necesară motorului, astfel:

Mașini electrice pe baterii (Battery Electric Vehicle, BEV);

Modul de funcționare al acestora este pe baza unui pachet de acumulatori (baterie). Pentru ca acestea să fie reîncărcate, mașina trebuie doar să fie cuplată la o sursă electrică externă, cum ar fi o priză sau o stație de alimentare.

Mașini electrice cu pile de combustie pe bază de hidrogen (Fuel Cell Electric Vehicle, FCEV).

La acest tip de mașini, „alimentarea” este mai complicată, fiind necesară o reacție electrochimică complexă într-un loc special. Cum e menționat și în denumirea lui, un astfel de vehicul necesită hidrogen lichid de înaltă presiune. Pe baza sistemului de propulsie optat de producător, acea energie electrică obținută poate fi folosită direct de către motorul electric sau în mod indirect, prin stocarea intermediară sub forma unui pachet de acumulatori.

În prezent, motoarele pe baterii sunt mult mai populare, iar cele FCEV înregistrează o scădere în numărul de fabricație din cauza infrastructurii slab dezvoltate. Dar cine știe, poate în viitorul apropiat acest concept va fi adoptat din nou și exploatat în profunzime.

Cât ar costa întreținerea unei mașini electrice?

Comparând motoarele cu combustie internă cu cele electrice, putem spune că cele din urmă înregistrează un cost mai mic al întreținerii după mai mulți factori. În cazul în care te întrebi cum e posibil, ei bine, motoarele electrice au un număr mai redus de piese în mișcare supuse uzurii, precum ambreiajul, și nu au nici fluide consumabile. Plăcuțele de frână sunt ferite de uzura obișnuită în cadrul vehiculelor tradiționale datorită utilizării sistemelor de recuperare a energiei din timpul frânării. Cât despre baterii, valabilitatea lor este comparabilă cu cea a mașinii însăși, deci nu este supusă întreținerii.

Cât de repede se uzează bateriile la o mașină electrică?

Un avantaj considerabil când vorbim de mașinile electrice este chiar bateria lor care are o durată de viață de aproximativ 10 ani. Însă, acest aspect depinde de modelul și de calitatea mașinii, dar în general nu vei fi nevoit să-ți faci griji de schimbarea ei pentru mulți ani!

Cum și unde poți încărca o mașină electrică?

Este bine de știut că ai posibilitatea să-ți încarci mașina atât contra cost, cât și gratis, dar deși sună super bine a doua variantă, nu mereu este ușor și la îndemână să găsești o stație de încărcare liberă. De aceea, îți recomandăm să nu te bazezi mereu pe astfel de stații.

Vom lua pe rând toate cele trei tipuri de încărcări și îți vei da seama că un „plin” costă mult mai puțin decât unul la vehiculele clasice.

  • Type 1: 230v, la priză clasică, dar împământarea este necesară. Acest tip de încărcare are un cost de aproximativ 0,65 bani/kWh. Deși se încarcă lent, este asigurată durabilitatea bateriei și are și cel mai scăzut cost. Așadar, pentru încărcarea completă a unei baterii de 50 kWh sunt necesare în jur de 25 de ore de încărcare, aducând un cost de 32,5 lei;
  • Type 2: Încărcare normală. Costul per kW este de aproximativ 1,20 – 1,50 lei, fapt ce depinde de furnizor și de regimul de încărcare publică. Pentru aceeași baterie de 50 kWh, încărcarea poate dura între 10 și 3 ore (5 kW/h – 22 kW/h). Această putere de încărcare ține de stația aleasă, dar și de limitele pe care le acceptă bateria mașinii. Calculat la un cost mediu de 1,4 lei/kWh, o încărcare completă ar însemna aproximativ 70 de lei;
  • Type 3: DC, încărcare rapidă cu o putere de peste 22 kW/h. Costurile pot varia de la 1,70 – 2 lei per kWh, așa că vom calcula mai departe raportându-ne la un cost mediu de 1,85 lei. Astfel, prin această metodă, bateria se va încărca cel mai repede, și anume în jur de 1 – 2 ore sau chiar mai puțin, implicând un cost total de 92,5 lei.

Având în vedere legătura dintre timpul de încărcare și costul, poți observa că dacă vrei să ai o încărcare mai rapidă trebuie să scoți din portofel de 3 ori mai mulți bani. Deși e mai costisitor, costul total e mult mai mic decât în cazul mașinilor clasice pe benzină sau motorină.

Hai să luăm situația unei mașini cu un rezervor de 60 de litri. Pentru a face un plin de benzină la o stație Rompetrol, un șofer ar trebui să scoată din buzunar 450,6 lei (7,51 lei/l), iar pentru un plin de motorină 504 lei (8,40 lei/l).

*Aceste prețuri au fost preluate în data de 01/09/2022, conform site-ului peco-online.ro

În mod normal, producătorii auto sugerează utilizatorilor să încarce bateriile mașinilor la o viteză cât mai mică pentru a prelungi viața bateriei, iar celor care doresc încărcarea de tip DC să opteze la o încărcare de maxim 80%.

Cât despre încărcările gratuite, deși sună prea bine să fie adevărat, ele sunt asigurate, în special, de către lanțurile mari de retaileri (Kaufland, Lidl, Penny, Ikea, Dedeman etc.). Acestea fac parte dintr-o strategie de poziționare pe piață și de aliniere la standardele globale.

În anumite locații de genul, este necesar să se facă cumpărături de anumite sume pentru a beneficia de încărcări gratuite. Ca de exemplu la Kaufland, unde în schimbul achiziționării unor produse în valoare de 500 lei, poți să beneficiezi de 5 încărcări gratuite în decurs a 30 zile.

În schimb, poți să alegi și stații unde momentan încărcarea este gratuită, necondiționată de anumiți factori. Din păcate, aceste locuri sunt adesea „exploatate” de către cei care ocupă inutil locurile fără a-și lua mașina atunci când încărcarea este completă, lăsând-o acolo mult peste program și nepermițând altor persoane să le ia locul.

O oră sau 3 minute de așteptat?

Am specificat că unele încărcări pot dura și 25 de ore, dar vom analiza cel mai fericit caz, cel de 1 – 2 ore. Deși e cea mai scurtă durată, nu poți să nu faci diferența cu cele 3 minute pe care le petreci la pompă. La mașinile electrice, încărcarea necesită planificare, răbdare, dar și timp, în schimb alimentările clasice sunt cele mai la îndemână, unde alimentezi, plătești și pleci, totul în mai puțin de câteva minute.

Cât despre costul în sine, vom lua niște date standard atât pentru mașina electrică, cât și pentru cea tradițională. Consumul celei electrice va fi de 15 kWh/100 km și 8 litri de combustibil/100 km pentru cea de-a doua.

Pentru mașina electrică avem:

  • Type 1 – 9,75 lei;
  • Type 2 – 21 lei;
  • Type 3 – 27,75 lei.

*Aceste calcule au fost preluate de aici.

Pentru cea clasică, indiferent de tipul combustibilului, vom avea aproximativ 8*8,40 = 67,2 lei. (8,40 este valoarea medie a unui litru de motorină la Rompetrol în momentul scrierii articolului)

Așadar, putem observa o diferență considerabilă între cele 2 tipuri de mașini atât la factorul timp, cât și la costul necesar. Există avantaje și dezavantaje pe care trebuie sa le iei în considerare și, în același timp, să fii dispus să faci compromisuri.

Avantaje și dezavantajele unei mașini electrice

Avantaje mașinii electrice:

  • Așa cum am menționat și mai sus, mașinile electrice vă oferă un avantaj financiar deoarece consumul de carburant va fi redus substanțial. Vei ajunge să plătești chiar și de 5 ori mai puțin pentru o alimentare completă! De asemenea, mașinile electrice sunt scutite de plățile impozitului anual, în timp ce mașinile hibrid beneficiază de reduceri ale acestuia;
  • Conform pieselor componente, ele sunt mai puține față de cele de la o mașină clasică, ceea ce ne lipsește de o uzură ulterioară a lor. În schimb, această absență a pieselor nu face ca mașina să fie mai înceată, ci din contră este asigurată o performanță foarte bună;
  • Zgomotul produs este unul aproape inexistent;
  • Poluează sau nu mașinile electrice? Răspunsul este NU. Chiar dacă vorbim despre mașinile hibrid sau 100% electrice, ele emit în aer mai puțin CO2 decât ar face-o cele clasice. Astfel, ne putem aștepta ca în viitor aerul să fie mai curat și bolile cauzate de poluare să se reducă.
  • Poți ieși în evidență cu niște numere verzi fancy.

Dezavantajele mașinii electrice:

  • Orice călătorie sau drum cu mașina trebuie planificat, luând în considerare timpul disponibil. Deși cel mai scurt timp pe care-l poți înregistra la o încărcare completă este cel de 1 oră, pentru unii oameni nu este avantajos să aștepte atât, știind că ar fi putut sta în jur de 3 minute pentru o alimentare clasică;
  • Procentajul bateriei este afectat de diverse acțiuni, ca de exemplu: utilizarea radioului, a încălzirii în scaune, condusul în trafic de tipul bară la bară care determină pornirile și opririle repetate, dar și distanța de deplasare. În cazul mașinilor de tip HEV sau MHEV, ele sunt mai puțin deranjate de astfel de factori datorită motorului termic existent;

Dacă ești interesat de achiziția unei mașini electrice, te invităm să citește părerea noastră despre Dacia Spring.

În cazul în care te-am făcut să-ți imaginezi cum ar fi să conduci o astfel de mașină, te invităm să arunci o privire și pe „Top 8 Cele Mai Ieftine Mașini Electrice Potrivite Pentru Români”!

Distribuie articolul unui prieten
Vlad.F
Vlad.F

Vlad este pasionat de tot ce înseamnă industria auto. Scrie despre taxe și impozite, despre instrumente pentru pasionații auto, dar și despre autoturisme în mod general.

Articles: 101