Mai devreme sau mai târziu cu toții trecem prin situația în care conduci liniștit, te bucuri de drum și de priveliște și, dintr-o dată, auzi un bip. Te uiți în jos și un simbol a apărut în tabloul de bord al mașinii. Începi să te întrebi ce ar putea fi în neregulă cu mașina ta. Aceste simboluri care apar în tabloul de bord se numesc martori de bord.
Cuprins
Obține un raport ca să eviți afacerile proaste, ca să vinzi mai rapid, sau ca să afli dacă mașina ta este sigur de condus.
Află istoricul mașinii!
Martorii de bord ai unei mașini sunt numeroși și comunică diverse lucruri. Unele simboluri de pe tabloul de bord sunt mai ușor de înțeles decât altele, dar altele pot să-ți dea total cu virgulă. Cu toate acestea, este important să știi exact ce înseamnă aceste lumini de avertizare înainte ca problemele să se agraveze și să fii nevoit să tragi pe dreapta ca să chemi tractarea.
Poză cu toți martorii din bord aprinși, pentru curioși:
E important să stabilim un lucru de la început. Nu fiecare martor de bord care apare pe tablou reprezintă o defecțiune. Multe dintre aceste lumini de bord se vor aprinde pentru scurt timp atunci când pornești vehiculul și efectuezi o verificare a sistemului. Atât timp cât luminile se sting în câteva secunde, totul funcționează normal.
Martorii de Bord clasificați pe culori
De la un autovehicul la altul, culorile martorilor de bord pot varia. Dar ca regulă generală, martorii de bord au 3 culori:
1. Martori de bord de culoare verde (sau albastru, după caz) te anunță pur și simplu că un sistem este pornit sau funcționează.
Spre exemplu, martorii de bord care semnalizează activarea “Cruise Control”, semnalizări (stânga, dreapta, avarii), apăsare pedală de frână, volan blocat, faruri (fază lungă, fază scurtă), lumini de întâlnire aprinse pot avea culoare verde sau albastră.
2. Martorii de bord de culoare galbenă (sau portocalie, după caz) te anunță, de obicei, că mașina necesită o reparație sau să schimbi ceva.
Martorii de bord de culoare galbenă nu sunt așa de speriat. În general, vehiculul va putea să funcționeze o perioadă, suficient cât să te duci până la un service. În unele cazuri, acești martori se aprind numai pentru a semnala o acțiune pe care o face automobilul
3. Semnificația martorilor de bord de culoare roșie are legătură de cele mai multe ori cu situații în care problema trebuie rezolvată imediat. De obicei este vorba despre o problemă gravă și potențial periculoasă. Cel mai sigur este să acționezi imediat, și dacă situația o cere, să oprești vehiculul.
Lista Martori Bord pe culori
Lista următoare conține toți martorii de bord pe care îi știm și i-am găsit. Este posibil ca mașina ta personală să nu aibă unii dintre aceștia, mai ales dacă este un model mai vechi, sau dimpotrivă, să aibă și alți martori.
Semnificație Martori Bord – Culoare Roșie
Uși deschise în mers: Martorul de bord „uși deschise în mers” se aprinde atunci când una sau mai multe uși ale mașinii nu sunt închise corect. La unele mașini acest martor funcționează și pentru a semnaliza că e deschis portbagajul sau capota.
Portbagaj deschis: Ledul de avertizare al portbagajului deschis indică faptul că portbagajul mașinii nu este închis corect. Dacă nu reușești să-l închizi, poate fi necesar să repari zăvorul.
Capotă deschisă: Acest martor de bord se aprinde dacă intenționezi să pleci de pe loc și capota nu e închisă. Dacă lumina este aprinsă, trage în siguranță pe dreapta și verifică capota pentru a te asigura că este închisă până la capăt.
Supraîncălzire motor: Indicatorul luminos înseamnă că temperatura motorului a depășit limitele normale. Verifică nivelul lichidului de răcire, funcționarea ventilatorului, capacul radiatorului, scurgerile de lichid de răcire. În unele situații este suficient să aștepți să se răcească motorul, mai ales dacă ai urcat o rampă lungă cu motorul supraturat.
Probleme cu uleiul de motor: În general, acest martor de bord înseamnă că ai rămas fără ulei. Motorul a pierdut presiunea uleiului sau are nevoie de o completare de ulei. În principal, această problemă se rezolvă ușor, trebuie numai să torni uleiul de motor potrivit și martorul se va stinge. Manualul mașinii va indica ce tip de ulei este necesar pentru o completare. Totuși dacă problema persistă și martorul nu se stinge chiar și după ce ai completat cu ulei, este posibil să trebuiască să chemi o mașină să te tracteze până la un service. În niciun caz să nu te gândești să continui să circuli cu acel martor aprins. Riști ca piesele motorului să se macine între ele și să provoci o defecțiune foarte gravă.
Avertisment frână cuplată: Când este aprins acest martor, de obicei înseamnă că ai frâna de mână trasă. Dacă acest martor este în continuare aprins, este posibil ca lichidul de frână să fi scăzut sub parametrii normali.
Igniție defectă / sistem de pornire defect: Martorul de bord de igniție defectă ne comunică faptul că există o problemă a sistemului de pornire cauzată fie de imobilizator, fie de telecomanda rămasă fără baterie. În situația a doua, problema se rezolvă foarte ușor.
Baterie cheie descărcată: Martorul de bord de baterie scăzută este o problemă majoră mai degrabă în cazul mașinilor noi cu dotări tehnologice mai avansate. La unele modele mai noi, dacă ți se descarcă bateria, sistemul de pornire se poate bloca. La modelele mai vechi sau mai puțin tehnologizate, acest martor poate fi galben ori să lipsească în totalitate.
Probleme la convertorul catalitic: Martorul avertizează că mașina are probleme la catalizator. Aceasta nu este o piesă care se strică prea des. De cele mai multe ori, acest martor apare din cauză înfundării converorului catalitic. La mașinile la care acest martor lipsește, această problemă este semnalată prin martorul Probleme la motor (check engine).
Avertizare distanță mașină: Acest martor se aprinde atunci când te afli mult prea aproape de mașina din față ori atunci când se află un obstacol în față.
Probleme de funcționare cu alternatorul sau bateria descărcată: Acest indicator luminos semnalează o problemă de încărcare a bateriei de la mașină. Dacă lumina se aprinde și rămâne aprinsă, este posibil ca alternatorul să nu genereze suficientă tensiune pentru a-l încărca. Prima cauză pentru care acest martor de bord este aprins poate fi faptul că bateria e descărcată. Dacă mașina a stat mult nepornită, o redresare v-a rezolva problema. Totuși, dacă problema persistă și ești nevoit să redresezi bateria din nou, asta înseamnă că bateria s-a defectat și trebuie înlocuită. Dacă ai înlocuit bateria și problema persistă, atunci problema s-ar putea să fie de la alternator.
Alertă Lichid de frână: Acest martor semnalizează faptul că mașina ta are un nivel prea scăzut al lichidului de frână.
Airbag-uri cu probleme: De obicei, acest martor se aprinde când airbag-ul frontal este dezactivat. Dacă această lampă se aprinde sau clipește, există o defecțiune a airbag-ului sau a centurii de siguranță. Deși automobilul ar trebui să poată circula fără probleme, este o idee foarte proastă să ignori această problemă.
Probleme ABS: Martorul de bord de avertizare cu privire la defecțiunile ABS este o pictogramă care îți comunică o potențială problemă cu ABS-ul (Anti-lock Braking System). ABS-ul unei mașini, camion sau SUV împiedică blocarea roților atunci când șoferul apasă pedala de frână într-o situație de urgență sau pe o suprafață umedă sau alunecoasă.
Semnificație Martori Bord – Culoare Galbenă
Probleme servodirecție: Acest martor de bord ne anunță că servodirecția nu funcționează normal. Este posibil ca dacă completezi cu lichid de servodirecție problema să se rezolve. Dacă nu, trebuie să treci pe la un mecanic. Odată ce este aprins acest martorul de servodirecție vei simți că volanul este foarte greu de manevrat. În mod normal, vei putea circula și fără servodirecție. Totuși în funcție de mașină, nu doar că vehiculul va fi mult mai greu de manevrat, ci e posibil să și provoci anumite uzuri și defecte la sistemul de direcție numai din simplu fapt că mașina e gândită să fie manevrată cu servodirecție.
Probleme la motor. Martorul Check Engine: De cele mai multe ori, acest martor de bord este galben. Dar sunt mașini la care acesta poate fi și roșu. Dacă ți se aprinde în mers acest martor, ar trebui să găsești cât mai rapid un loc sigur în care să oprești în siguranță și să verifici. Martorul de bord al motorului nu indică o defecțiune specifică. S-ar putea să te avertizeze cu privire la una sau mai multe probleme. Una ditnre problemele care pot apărea când se aprinde martorul check engine este defectarea sondei lambda. Unele probleme sunt mai serioase decât altele. Dacă mașina încă funcționează normal, caută să ajungi cât de curând la un service.
Martorul EPC: EPC înseamnă Electronic Power Control și indică o problemă la sistemul de control electronic al mașinii. Problemele semnalizate sunt variate și multiple. De la o simplă siguranță arsă sau faptul că ai uitat să pui capacul la locul său atunci când ai alimentat cu ulei de motor și până la defectarea becurilor de frână. Însă dacă apare în combinație cu alți martori (precum motorul check engine, ABS sau EPS) este obligatoriu să ajungeți într-un service auto specializat și să verificați starea mașinii dvs printr-o diagnoză auto. Nu conduceți prea mult cu acest martor pornit.
Avertizare bujii: Martorul de avertizare bujii te informează că ai o problemă la bujiile incandescente. La automobilele în care acest martor lipsește computerul de bord s-ar putea să îți aprind martorul de service sau de probleme la motor. Depinde de mașină. Cel mai sigur afli cu un tester. Deși, mașina va funcționa, primul simptom e că mașina va porni greu. Această problemă se va accentua mai ales în sezonul rece, timp în care eficiența combustibilului va scădea sub normalul perioadei.
Probleme la sistemul de suspensia pneumatică: Mașinuța cu 2 săgețele verticale dedesubt indică probleme la nivelul suspensiei pneumatice dacă detectează orice activitate anormală. De obicei, acest lucru se va întâmpla dacă compresorul nu furnizează atât de mult aer pe cât ar trebui sau dacă există o scurgere într-una dintre pungi (în termeni populari: perna de aer spartă). Poți circula în continuare cu autovehiculul, dar riști să provoci alte defecte date de șocuri, mai ales la sistemele electronice. Acest risc este motivul pentru care la unele mașini acest martor este roșu.
Avertizare temperatura scăzută: Modul de temperatură a aerului exterior include o funcție de avertizare de temperatură scăzută. Dacă temperatura aerului exterior scade până aproape de 0 grade Celsius, avertismentul este afișat pe ecran. Senzorul de temperatură exterioară este situat în partea din față a vehiculului avertizând asupra riscului de apariție a poleiului.
Centura de siguranță nu este pusă: Acest martor de bord se aprinde atunci când centura de siguranță a șoferului sau a copilotului nu este pusă. Acesta martor poate fi și roșu la anumite mașini.
ESP: ESP înseamnă Electronic Stability Programme și este conceput pentru a îmbunătăți stabilitatea mașinii atunci când conduci pe suprafețe problematice. Această martor de bord se poate aprinde mai ales când conduci pe o porțiune de drum alunecoasă. Dacă martorul ESP rămâne aprins sau este aprins când circuli pe un drum care nu ar trebui să pună niciun fel de probleme tracțiunii (asfalt uscat) s-ar putea să ai o defecțiune la un senzor, la direcție, ori o eroare de soft.
Nivel Combustibil scăzut: Acest martor de bord se aprinde în momentul în care rezervorul are un nivel de scăzut de combustibil. De obicei se aprinde când acul care îți indică nivelul de combustibil ajunge în ultima secțiune a cadranului. Dacă mașina ta nu are alte probleme, în mod normal ar trebui să mai poți circula, destul cât să ajungi la o stație de alimentare. Deși acest martor de bord nu semnalează o problemă gravă nu este indicat să-l ignori. E treaba ta dacă îți place să trăiești periculos și să mai mergi o zi cu becul aprins, dar dacă rămâi în mijlocul străzii, așteaptă-te să îți umple frigiderul ceilalți șoferi.
Lumini ceață aprinse: Acest martor indică faptul că luminile de ceață sunt aprinse. Scopul lui este de a te avertiza că poți fi amendat dacă folosești aceste lumini în afara situației cerute de lege.
Dezghețare lunetă/parbriz: Ori de câte ori acest martor este aprins, dezaburirea este pornită. Simbolul pentru parbriz este o fereastră curbată, în timp ce luneta este dreptunghiulară.
Apă în filtrul de combustibil: Acest martor de bord înseamnă că apa trebuie să fie scursă din filtrul de combustibil și trebuie să fie drenată cât mai curând posibil. Dacă apa care s-a adunat în filtrul de combustibil nu este golită la intervale adecvate, aceasta poate cauza deteriorarea sistemului de alimentare cu combustibil și a altor componente.
Nivel scăzut lichid de parbriz: Acest martor indică dacă rezervorul lichidului de spălare a parbrizului este aproape gol. Acest martor se va stinge după ce umpleți rezervorul. Dacă becul rămâne aprins, e posibil să aveți o altă problemă care poate cere o vizită la service.
Avertizare problemă senzori de ploaie: Când acest martor este aprins, computerul de bord a detectat o problemă iar sistemul va fi dezactivat temporar.
Avertizare plafon decapotabil: În timpul funcționării normale, martorul plafonului decapotabil se va aprinde când plafonul se deschide sau se închide. Când această lumină se stinge, indică faptul că totul a fost închis corespunzător și că se poate conduce normal.
Asistență bandă de mers: Indicatorul luminos înseamnă că vehiculul este detectat că iese de pe banda actuală de mers fără semnalizare. În funcție de modelul mașinii, acest martor poate fi însoțit sau înlocuit de un martor cu o mașină plasată diagonal în raport cu liniile verticale, și poate fi chiar roșu.
Avertizare Vizită service: Acest martor de bord se va aprinde pentru a te avertiza cu privire la elementele standard de întreținere, cum ar fi combustibilul scăzut, când este timpul pentru schimbarea uleiului sau dacă presiunea aerului este scăzută. Lumina de pe tabloul de bord poate indica, de asemenea, o problemă mai gravă, cum ar fi presiunea scăzută a uleiului, temperatura motorului sau alte probleme cu motorul. Dacă acest martor este aprins, este important să faci o vizită într-un service.
Probleme filtru de particule: Când acest led se aprinde, îți spune că „regenerarea pasivă” a eșuat și că trebuie să regenerezi activ filtrul de particule diesel. Poți face acest lucru prin creșterea vitezei la mai mult de 40 mph timp de 10 până la 15 minute.
Apăsare pedală ambreiaj: Pentru transmisiile manuale, indicatorul luminos al pedalei de ambreiaj este doar un memento că ambreiajul trebuie apăsat înainte ca motorul să poată fi pornit. Odată ce pedala de ambreiaj este apăsată, lumina ar trebui să se stingă și îți poți începe călătoria.
Cheia nu este în mașină: Acest martor este integrat în mașinile de tip Keyless îți spune când cheia nu este detectată în mașină. Pentru a porni mașina trebuie să aduci cheia în mașină.
Modul de iarnă: Acest martor de bord cu fulg de zăpadă este o avertizare de temperatură. Acesta se aprinde automat pe tabloul de bord atunci când temperatura exterioară se apropie de îngheț, la aproximativ 3°C sau mai jos.
Presiune scăzută în pneuri: Scopul sistemului de monitorizare a presiunii în anvelope este să te avertizeze atunci când presiunea în anvelope este prea scăzută și ar putea crea condiții de conducere nesigure. Dacă lumina este aprinsă, înseamnă că anvelopele tale ar putea fi dezumflate, ceea ce poate duce la uzura nejustificată a anvelopelor și o posibilă defecțiune a anvelopelor.
Plăcuțe de frână uzate: Aceast martor de bord ne poate apărea când există o uzură avansată la nivelul saboților. Deși se poate circula, este indicat să mergi la service cât mai curând pentru a-i înlocui. În caz contrar îți pui în pericol atât viața ta cât și viețile celorlalți participanți la trafic.
Semnificație Martori Bord – Culoare Verde/Albastru
Avertizare activare “Cruise Control”: Dacă indicatorul de croazieră se aprinde, sistemul de control al vitezei de croazieră este activat. Pentru a-l opri, apasă butonul de pornire / oprire croazieră de pe volan. Dacă simbolul rămâne aprins după încercarea de a opri sistemul de control al vitezei de croazieră, contactează un service.
Semnalizări (stânga, dreapta, avarii): În funcție de mașină se aprind fie amândouă în momentul în care semnalizezi, fie numai săgeata în direcția în care semanlizezi. De obicei, acestea se aprind și când pornești avaria.
Apăsare pedală de frână: Acest martor este integrat la mașinile cu cutie automată; acesta se aprinde înainte de pornirea mașinii și cere apăsarea pedalei de frână.
Lumini de întâlnire (fază scurtă): Indicatorul se aprinde atunci când faza faza scurtă este pornită.
Lumini de drum (faza lungă): Acest martor îți indică faptul că farurile sunt setate pe faza lungă.